В света на яхтения бизнес: От моряк без опит до капитан с $30 000 заплата не е мисия невъзможна
Месечната заплата за екипаж начално ниво варира от 3000 до 4500 долара, в зависимост от размера и местоположението на яхтата. Но тази сума не включва бакшиши, тъй като през лятото може да се печели двойно и тройно повече
&format=webp)
Хюго Ортега е средностатистически мъж от САЩ с добре платена професия на инженер и дългогодишна приятелка.
Но въпреки това, не е доволен.
„Не харесвах работата си. Не харесвах специалността, в която бях дипломиран. Чувствах се подтиснат от всички задачи, които ежедневно трябваше да върша.“, разказва той пред CNBC.
И взима радикално решение – напуска всичко.
Напуска работата си, връзката си и дори страната си – за да обикаля света с раница.

Една случайна среща с южноафрикански моряк в хостел в Мианмар 8 месеца по-късно променя живота му, разказва Хюго.
„Мислех си да стана барман в някой морски бар, или да попътувам още малко с раница, или да преподавам английски в Китай. Нищо от това не беше толкова привлекателно, колкото неговата работа.“, допълва той.
Двамата пътуват заедно в продължение на три месеца.
„Срещах все повече от неговите приятели, които също бяха моряци.
Въпреки че нямах опит с лодки, знаех, че мога да се справя.
Така Хюго започва да работи в яхтената индустрия първо като моряк, а днес – десетилетие по-късно, като капитан на суперяхта. Работата му носи участие в риалити сериала на Bravo Below Deck, който предлага поглед към живота на борда на луксозни яхти, разказва историята CNBC.
Сбъркани стереотипи
Ако и вие се вълнувате от работата на яхта, не е необходимо да сте опитни моряци или да имате опит в плаването, уверява Хюго.
Основното е да имаш желание да се учиш, както и да си личност, подходяща за работа в сферата на обслужването на клиенти или хотелиерството.
Почти всеки служител на яхта работи с гости, така че да си приятелски настроен и приятен са критично важни качества.
„Някои хора просто не ги притежават“, казва Хюго и допълва, че да си скромен също е ключово.
Ако не си човек, който е готов да се учи, да започне от нулата или да се чувства по-изостанал, тогава ще ти е трудно.
Според него, противно на общоприетото мнение, работните места, които се отклоняват от класическото „от 9 до 5“, не са лесни. „Има много голям брой екипаж, но няма много добър екипаж“.
Един негативен ефект от тази професия е необходимостта човек да приеме, че ще бъде далеч от семейството си, особено по празници, рождени дни и специални поводи.
„Имам семейство в САЩ, най-добър приятел в Сингапур, брат, който живее в Австралия, и много роднини в Карибите“, казва Хюго. Той често се колебае между това да прекарва свободното си време с любимите си хора и да посещава местата, които харесва. Но признава: „Сърцето ми е в Азия и Европа.“
Да станеш част от индустрията
Сега Хюго се фокусира върху менторство на следващата група яхтсмени чрез своето Superyacht Sunday School –програма за обучение, която провежда с приятелката си.
„По принцип това е като програма за всичко, което бих искал да знам, когато започвах“, казва той.
От началото през 2022 г., над 90% от завършилите курса са намерили работа в яхтената индустрия. Въпреки това, само 60% от тях все още работят, защото някои са променили мнението си за живота на яхта, допълва Хюго.
Месечната заплата за екипаж на начално ниво варира от 3000 до 4500 долара, в зависимост от размера и местоположението на яхтата. Началните заплати могат да бъдат по-високи за готвачи и опитен екипаж. Тази сума не включва бакшиши, тъй като през лятото служителите могат да печелят двойно и тройно повече от заплатата си.
Като инженер Хюго печели около 100 000 долара годишно, което е два пъти повече от сумата, която печели през първата си година в морето, работейки като моряк. Но разходите на лодката са много по-ниски.
Не плащах за кола, не плащах за къща. Спестявах почти всичко, което печелех.
Животът в морето може да има и данъчни предимства, признава още той. „Чувстваш се, сякаш печелиш много повече, отколкото показват цифрите. Ате и без това са добри, особено на по-високите позиции.“
В момента печели 10 000 долара на месец, без да се включват бакшишите, които могат да удвоят тази сума. Капитаните на 90-метрови яхти могат да печелят до 30 000 долара месечно.
Но Хюго съветва да не се пробвате в яхтената индустрия само заради парите.
Ако сте на ръба и обмисляте това, просто осъзнайте, че не всичко ще е розово. Някои хора прекарват 200 дни в годината на вода.
За тези, които се чувстват заседнали в живота си и не харесват това, с което се занимават, е категоричен:
„Измъкнете се от това. Животът е доста кратък.“