Хуманоидни роботи мерят сили в Олимпийски игри в Пекин
Отборите са от страни като САЩ, Германия и Бразилия, като 192 от тях представляват университети, а 88 – частни предприятия

В петък Китай даде старт на тридневно спортно събитие за хуманоидни роботи, чиято цел е да се подчертае напредъкът в областта на изкуствения интелект и роботиката. В Световните игри за хуманоидни роботи участват 280 отбора от 16 държави. Те ще се състезават в спортове като футбол, лека атлетика и тенис на маса и трябва да се справят със специфични за тях предизвикателства като сортиране на лекарства, работа с материали и почистване.
Отборите са от страни като САЩ, Германия и Бразилия, като 192 от тях представляват университети, а 88 – частни предприятия. Сред състезателите са и роботи от китайски компании, включително Unitree и Fourier, съобщава Reuters.
Местните власти в Пекин са сред организаторите на събитието. Това подчертава акцента, който китайските власти поставят върху нововъзникващата индустрия за роботика. Събитието отразява и по-широките амбиции на страната в областта на изкуствения интелект и автоматизацията.
Натискът на Китай на това поле идва и в момент, в който страната се бори с предизвикателствата на застаряващото си население и забавения икономическия растеж. Секторът е получил държавни субсидии в размер на над 20 милиарда долара през изминалата година, като Пекин планира да създаде фонд от 1 трилион юана (137 милиарда долара) за подкрепа на стартиращи компании в областта на изкуствения интелект и роботиката.
През последните месеци Китай организира поредица от високопрофилни събития в областта на роботиката, включително това, което определя като първия в света маратон за хуманоидни роботи в Пекин - конференция за роботика и откриване на магазини, посветени на хуманоидни роботи.
Маратонът обаче предизвиква и критики, след като няколко робота дават дефекти по време на първия ден от състезанието, а други не успяват да завършат трасето. Това повдигна въпроси за настоящите възможности на технологията.
Въпреки това, докато някои разглеждат подобни състезания и събития като рекламни трикове, експертите от индустрията и участниците гледат на тях като на ключови катализатори за напредъка на хуманоидните роботи към практически приложения в реалния свят.
В доклад от миналата година анализаторите от Morgan Stanley отбелязват скок в посещаемостта и интереса към подобни конференции за роботика в сравнение с предишни години. Според тях това показва „как китайският бизнес, а не само висшите правителствени служители, е прегърнал концепцията за въплътена интелигентност“.
„Смятаме, че този широко разпространен интерес може да бъде от решаващо значение за продължаващото лидерство на Китай в надпреварата при хуманоидните роботи, като осигурява необходимите таланти, ресурси и клиенти за стимулиране на развитието на индустрията и дългосрочното им внедряване“, посочват те пред Reuters.
Booster Robotics, чиито хуманоидни роботи се използват от екип на Tsinghua University във футболното състезание, разглежда този спорт като ефективен тест за технологиите за възприятие, вземане на решения и контрол, които по-късно могат да бъдат внедрени във фабрики и домове.
„Футблните мачове са тестово и тренировъчно поле, което ни помага да усъвършенстваме нашите способности“, казва Джао Мингуо, главен учен в Booster Robotics.
Световните игри за хуманоидни роботи 2025 са домакин на първия напълно автономен футболен мач 5 на 5 между хуманоидни роботи. Отбори от по пет играчи (двама нападатели, двама защитници и един вратар) се позиционират, пресират, подават и отбелязват голове без каквато и да е човешка намеса. Изкуствен интелект им позволява да разпознават маркировките на терена, съотборниците и противниците чрез камери и сензори. По време на срещата точността на откриване на топката надхвърля 90%, като роботите реагират стратегически и вземат решения в реално време на терена.
Подобни инициативи позволяват на роботите да демонстрират способността си да тичат, ходят, ритат и координират, но с известна тромавост – те често падат и се сблъскват и понякога се нуждаят от човешка помощ, за да се изправят, но все по-често го правят самостоятелно. Общото ниво на умения се сравнява с това на малки деца, които се учат да играят този спорт, но самите мачове са от решаващо значение за подобряване на координацията, работата в екип и стабилните движения в роботиката, задвижвана от изкуствен интелект.
Друг важен от гледна точка на науката спорт са бойните изкуства. При тях някои роботи се бият напълно автономно, други под човешки контрол. Те изпълняват различни предварително тренирани бойни движения, включително прави, ъперкъти, ритници и комбинации. Усъвършенстваните сензори и усилващото обучение с изкуствен интелект позволяват на роботите да поддържат равновесие, да се завъртат и да стават на крака след като са повалени.
През 2004 за първи път се провежда друга Световна олимпиада по роботика (WRO). Тя е насочена към студенти и млади инженери и в годините след това събира десетки хиляди студенти от над 95 страни, които участват в категории като RoboMission, RoboSports, Future Innovators и Future Engineers. WRO използва технологията LEGO Mindstorms и се фокусира върху креативността, дизайн мисленето и решаването на проблеми в конкурентна среда. Събитието се провежда всяка година в различна страна, а финалът през 2025 г. ще се състои в Сингапур.