В началото на юни българската технологична компания Shelly Group официално придоби статут на „еднорог“, достигайки прага от 1 млрд. долара пазарна капитализация. Нейните умни устройства за домашна и сградна автоматизация - като релета, сензори, термостати, интелигентни контакти и ключове – присъстват на над 130 пазара, а към края на март т.г., компанията е продала над 21 млн. устройства. Това я нарежда сред най-успешните разработчици и доставчици на умни устройства и IoT решения както у нас, така и в глобален мащаб.

Но за да стигне там, където е в момента, компанията извървява дълъг път и различни трансформации. Същото важи с пълна сила и за нейния създател и управляващ директор Димитър Димитров.

Пътуване от хиляда километра започва с една крачка

Пътят на основателя на Shelly Group в света на технологиите започва още на 12-годишна възраст, когато за първи път вижда компютър на работното място на баща си. Става дума за легендарния български „Правец“ 8, който го пленява с игрите си – истински хит за времето си. Много бързо обаче той решава, че иска да прави нещо повече от това да се забавлява – да програмира.

„На 15 години вече имах собствен компютър. Започнах да пиша първите си програми, напълно самостоятелно, воден единствено от любопитството и желанието да създавам. Технологиите не просто ме вълнуваха - те станаха моето хоби, моя страст, която ме води и до днес“, разказва Димитър Димитров пред Profit.bg.

Воден от разбирането, че, както казва една популярна китайска мъдрост: „Пътуване от хиляда километра започва с една крачка“, още като ученик той започва първия си бизнес – със своя 8-битов компютър и принтер отпечатва, и продава хороскопи.

В края на 90-те той е собственик на няколко регионални кабелни телевизии и стои зад няколко технологични издания - PC Review, Computers and Peripherals, GSM Review и др.

През 2002 г. основава DVR OOD, която малко по-късно прераства в Teracomm Ltd. И така започва пътят му към глобалния бизнес.

От Teracomm до Shelly Group и кота 1 млрд. долара

„Първият важен етап беше стартирането на бизнеса с услуги за мобилните оператори. Започнахме да предлагаме интерактивни услуги през SMS и през техните портали. По-късно това прерасна в предоставяне на мобилни известия за големи български и международни институции, включително банки и финансови организации“, спомня си Димитър Димитров.

Вторият ключов момент за компанията е трансформацията на бизнеса и създаването на марката детски часовници MyKi, реализирани благодарение на вече изградените партньорства с мобилните оператори и доверието, което те имат към компанията.

„Това беше плавен преход към хардуера. Макар продуктът да бе само софтуерно създаден и поддържан от нас - не и като хардуер, ние вече имахме нужната база и експертиза“, разказва основателят на Shelly Group.

По думите му третата значима фаза е излизането на компанията извън пределите на България.  Shelly Group навлиза на пазарите в Румъния, Македония, Сърбия, Германия и Азия, което оформя настоящата структура на компанията и дава ценен опит на екипа.

Междувременно през 2010 г. Димитър Димитров е създал холдинга Alterco AD, а между 2013 и 2015 г. и Alterco Robotics. През 2016 г. компанията излиза с IPO на Българската фондова борса. Освен, че става по-прозрачна и отворена към инвеститорите, по този начин компанията си осигурява средства, за да започне засилена  развойна дейност в сферата на IoT устройствата.

Същата година започва и масовата продажба на първите умни релета под марката Shelly.

Последната ключова стъпка (засега) в развитието на бизнес проекта на Димитър Димитров е продажбата на телекомуникационния бизнес и излизането му на Франкфуртската борса през 2021 г. Това освобождава допълнителен ресурс, за да може той и екипа му да се фокусират върху настоящото си развитие и отваря широко вратите за международни инвестиции.

Само две години по-късно компанията вече успешно е продала над 10 млн. Shelly устройства, а приложението на компанията има над 1.1 млн. потребители.

„Това, което ни отличава, е начинът, по който управляваме компанията – с изключителна гъвкавост и с бързо внедряване на новите продукти на пазара. Това ни позволява да предлагаме решения, които са едновременно иновативни и достъпни за крайния потребител. Също толкова важно е отношението ни към клиентите – ние сме в постоянен контакт с тях, взимаме обратна връзка, тестваме нови продукти заедно с тях и черпим идеи директно от техните потребности“, споделя една от съставките на рецептата на успеха Димитър Димитров.

Допълнително предимство е отвореният подход, който компанията възприема.

„Клиентите ни не са обвързани задължително с нашите сървъри или услуги – те имат свободата да локализират устройствата или да ги интегрират с платформи на трети страни, което добавя стойност и ги прави интересни. Съотношението цена и продуктови характеристики е също основно наше конкурентно предимство“, добавя той.

Трансформацията на един бизнес и уроците на неговия лидер

Така Shelly Group минава през различни  етапи на развитие, за да дотигне настоящия си статут на „еднорог“. В началото, като типичен стартъп, всичко се случва изключително динамично. Целият екип е в една стая, комуникацията е директна, целите са ясни и решенията се вземат бързо. Правила и процедури почти няма, но за сметка на това има свобода и висока степен на гъвкавост.

„С разрастването на компанията обаче, още по времето на телекомуникационната ни дейност, се наложи да изградим сателитни офиси, да структурираме процесите, а моята роля постепенно премина от иноватор към мениджър. Екипът вече имаше нужда от ясни напътствия, дългосрочни цели и устойчиви системи - изискваше се ново ниво на лидерство“, споделя Димитър Димитров, признавайки, че не е бил напълно подготвен за мащаба и темпото, с които Shelly Group започва да расте.

С времето той осъзнава, че изграждането на успешна компания е свързано с огромна отговорност - не само пред екипа, но и пред потребителите, които разчитат ежедневно на решенията на компанията.

„Ако в началото една грешка беше просто ценен урок, днес всяко действие трябва да бъде внимателно обмислено, анализирано и оценено по отношение на риска. Всяка стъпка може да има сериозни последици - както за вътрешния екип, така и за клиентите ни по света“, категоричен е основателят на Shelly Group.

Променя се и цялостната му визия за това как трябва да се управлява един бизнес проект, за да бъде наистина успешен.

На първо място, казва той, бизнес лидерът трябва да разбира много добре бизнеса, който управлява. Да знае как функционира всяка част от организацията и, в най-добрия случай, още в началото да е придобил широки умения във всяка една област, в която компанията ще се развива.

„Често се налага да се вземат решения в различни направления и, за да бъдат те адекватни, е нужно да има широк и практичен поглед върху всички звена“, обяснява Димитър Димитров.

На второ място се нарежда любовта към това, което правиш.

„Пътят до успеха е дълъг и далеч не е свързан само с успехи. Има моменти на застой, дори връщане назад. Именно затова страстта, дисциплината и мотивацията са от решаващо значение. За мен тази работа не е просто професия, а начин на живот и нещо като хоби . Мисля за нея постоянно, дори когато съм в отпуск преосмислям какво би могло да се направи и по-добре“, обрисува своя подход основателят на Shelly Group.

И не на последно място - добрият лидер трябва да осъзнава границите на собствените си възможности.

„Много компании се провалят при разрастването, защото лидерите им не могат или не искат да делегират. В един момент е важно да кажеш: „Това не е моята сила – ще намеря най-добрите специалисти за тази задача“. Ролята на CEO-то става все по-свързана с това да дава визията, отколкото детайлно да следи процесите“, категоричен е той.

Бъдещето на Shelly Group и умния дом

Поглеждайки към бъдещето на Shelly Group, Димитър Димитров смята, че то ще е насочено все повече към софтуера, а не към хардуера. Затова въпреки че в краткосрочен план Shelly Group ще продължи да бъде силно фокусирана върху хардуерните иновации, в по-дългосрочен аспект плановете ѝ са да започне да предлага все повече софтуерни услуги – както за своите продукти, така и за такива на трети страни.

А какво е бъдещето на технологиите за „умен дом“ и кога всеки дом ще стане умен? Димитър Димитров отговаря така:

„По света има твърде много домове, за да твърдим, че скоро всеки от тях ще бъде „умен“. Много хора все още остават скептични към новите технологии. Вярвам, че реалната трансформация ще се случи с навлизането на новото поколение, което е много по-отворено и фокусирано към дигиталните услуги и автоматизацията. Ако трябва да съм по-конкретен – ще са нужни поне още 50 години, за да може повечето жилища по света да бъдат напълно умни“.

Според него по тази причина в следващите 5-10 години в основен двигател на този пазар ще се превърнат новопостроените жилищни и офис сгради.

„Това открива огромен пазарен потенциал, но също така поставя сериозни предизвикателства пред компаниите в сектора. За да остане на върха, една бързо растяща компания като Shelly трябва непрекъснато да адаптира процедурите си, да пренарежда приоритети и да реагира гъвкаво. Именно това управление на растежа е ключът към запазване на иновативността и лидерската позиция“, категоричен е в заключение Димитър Димитров.