Вечният булчински воал: От символ на целомъдрие до провокация в модата
Булчинският воал остава най-устойчивият елемент в сватбената мода независимо от променящите се тенденции и продължава да бъде символ на статус, стил и културна трансформация
&format=webp)
Независимо колко много се променя булчинската визия – с мини рокли, костюми, цветни рокли или пълен отказ от традицията – един аксесоар упорито отказва да напусне ритуала: булчинският воал.
Най-старият аксесоар в сватбения ансамбъл датира още от Древна Гърция и продължава да властва и в най-модерните сватби, независимо дали става въпрос за интимно тържество или демонстративна, класическа провокация.
Когато Лили Алън се омъжва за актьора Дейвид Харбър в стилизирана капела в Лас Вегас през 2020 г., тя заменя пищната рокля с къса мини рокля на Dior от 60-те – но запазва традиционния воал в косата си.
Същото прави и Гуен Стефани през 2002 г., когато се появява в шокиращо розова булчинска рокля (отново на Dior, проектирана от Джон Галиано) – а към нея носи дълъг воал в същия оттенък.
Миналият уикенд и Лорън Санчес, която вече е Безос, се включва в списъка на известните булки, които залагат на тюла. На сватбата ѝ във Венеция, след като облича създадената по поръчка рокля на Dolce & Gabbana, шивачките внимателно закрепят каскадния дантелен воал върху косата ѝ „като корона“, разказва Vogue.
Но този символ си има своята вековна история. Когато кралица Виктория се омъжва за принц Алберт още през 1840 г., тя се отказва от класическата мантия и облича бяла рокля, изработена от коприна с дантела.
Въпреки че вече е монарх, в този ден Виктория избира да бъде просто булка – облечена в символ на чистота и подчинение. Архиепископът дори я пита дали иска думата „подчинение“ да бъде премахната от обетите, но тя настоява да остане. Тази роля – и цялостната ѝ визия – бележат сватбената естетика за повече от век.
Съвременните булки все по-често поставят под въпрос етикета за собствените си тържества. Мини роклите доминират, когато става въпрос за церемония в интимен кръг, а все повече жени решават да заменят роклята с елегантен костюм.
Някои, като Манди Мур, изобщо не са в бяло – тя се омъжва в розова рокля на Rodarte, но въпреки това воалът не излиза от кадър на нито една от тези звездни церемонии.
„Воалът се превръща в платно, което придава драматизъм, какъвто може и да липсва при по-минималистична рокля“, казва Кимбърли Крисман-Кембъл, автор на The Way We Wed: A Global History of Wedding Fashion, в разговор с CNN.
Тенденцията се засилва. Приянка Чопра се омъжва в рокля на Ralph Lauren с воал, дълъг 75 фута, носен от петима асистенти. Хейли Бийбър пък избра воал на Off-White с надпис „'Till Death Do Us Part“. София Ричи, Парис Хилтън, Наоми Байдън, Никола Пелц Бекъм и Мили Боби Браун – всички следват тенденцията.
През 1981 г. принцеса Даяна поставя рекорд с воал, дълъг 25 фута, бродиран с 10 000 перли. Меган Маркъл следва примера ѝ с воал от 16 фута, украсен с цветята на страните от Общността на нациите. Днес тези реки от тюл са не само моден жест, а и символично присъствие по време на сватбените церемонии.
Воалите вече не са запазена марка само за олтара – виждаме ги и по модните подиуми. По време на Седмицата на модата в Париж, Андреас Кронталер за Vivienne Westwood изпраща модели с бели и черни воали от тюл. В Лондон дизайнерът Бора Аксу представя своите воали в червено и розово. А на тазгодишните награди „Грами“ певицата Грейси Ейбрамс дефилира на червения килим с воал на Chanel.
Но според Крисман-Кембъл, воалът не е нова мода – той просто се завръща.
„Исторически воалите са били символ на богатство“, казва тя. „През XVIII век дантелата е струвала повече от злато. Един метър ръчно изработена дантела е отнемала година труд.“
С индустриализацията тя става достъпна и за средната класа, което превръща воала в модна стока.
В Древна Гърция „фламеумът“ – булчински воал – е предпазвал жената от зли духове. В други култури е бил начин да се скрие лицето на булката при уредени бракове. А според градски мит, воалите са съществували, за да попречат на булките да избягат.
Дълго време се смята, че само жените с първи брак могат да носят воал. Разведените и вдовиците нямат „право“ на него, нито на бяло, букет или дълга рокля.
„Жените измислят гениални алтернативи“, казва Крисман-Кембъл. „Носят шапки, цветя в косите, всичко – само не и воал.“
През 60-те години Одри Хепбърн се омъжва в розова рокля на Givenchy и копринен шал. Елизабет Тейлър избира жълта рокля и плитка с цветя. Ако не се преструваш, че е първата ти сватба, обществото го приема по-лесно, добавя тя.
Табутата започват да отпадат едва през 80-те. А през 2014 г. третият брак на Анджелина Джоли с Брад Пит дава нов смисъл на воала: нейният е бродиран с рисунките на децата ѝ.
„Тя напълно преобръща идеята за воала като символ на целомъдрие или срамежливост“, казва Крисман-Кембъл. За нея това е израз на нова, по-инклузивна идея за брак – не просто съюз между двама, а между цели семейства.