Лъскав кораб със скъпи чанти: Новият магазин на Louis Vuitton в Шанхай
Пазаруването вече не е достатъчно за клиентите. Трябва да има и преживяване
&format=webp)
Трийсет метра височина, десет помещения, изложбена зала, кафене. Всичко това във формата на кораб. И опаковано в блясък, който е почти дразнещ.
Така изглежда новият магазин на световноизвестната марка Louis Vuitton (LVMH) в китайския град Шанхай. Той отвори врати преди дни, но вече се прочу. Причината не е само в известността на самата марка. Магазинът е смело дизайнерско и архитектурно решение. Провокацията е силна, а шумът, който вдигна, явно е бил една от основните цели на LVMH.
Защо от компанията решават новият им магазин да изглежда точно така? Търговският обект символизира „духа на пътуващия човек“, който винаги е бил част от марката, е обяснението.
„Шанхай е идеалното място за такава дръзка комбинация между магазин, изложбено пространство и кафене. Това е място за преживявания, в което се срещат креативността и съвършенството“, казва пред изданието Women’s Wear Daily изпълнителният директор на компанията Пиетро Бекари.
Концепцията за „преживяване“ тук е ключова. Магазинът вече не е място, на което отиваш просто да си купиш нещо. За пренаситените от търговски комплекси и молове клиенти това е скучно. Затова трябва да бъдат провокирани да си прекарат добре, да запазят хубав спомен (под формата на селфи например) и да поискат да се върнат отново.
Има и друга причина LVMH да са толкова смели в провокацията си – намалените продажби. По данни на Reuters в последно време компанията не се представя особено добре на азиатските пазари. А това е важно, защото там потенциалът е огромен.
„Всички луксозни марки затварят магазини. Но тези, които могат да си го позволят, създават т.нар. обекти-флагмани, т.е. големи пространства, в които могат да се провеждат изложби или други събития. И, най-важното, обекти, които са много видими“, казва Патрис Нордей, изпълнителен директор на консултантската компания Trajectry в Шанхай.
Според него стратегията е по този начин да се поддържа интересът на клиентите и да се чакат по-добри времена. Данните сочат, че потребителите в Китай са все по-малко склонни да харчат за луксозни стоки като чанта от LVMH например. През тази година не се отчита ръст спрямо миналата в този сектор. Ето защо продуктът, колкото и качествен да е, вече не е достатъчен, нужно е и вълнуващо преживяване.
През март Prada откриха ресторант в Rong Zhai, сграда, използвана като резиденция в миналото, а след това станала собственост на модната марка. Търговецът на бижута Tiffany намали търговските си площи в Шанхай, но за сметка на това отвори триетажен „флагмански“ магазин в град Чънду.
И макар че тази практика все още се смята за нещо по-скоро експериментално, тя говори и за сериозни промени.
„Това е един нов начин на възприемане на клиента. Не просто като на човек, който ще купи определен продукт, а който и ще иска да прекара приятно времето си“, казва Нордей.
В тази нова тенденция всяка марка залага на онова, което смята, че ще проработи за нея. LVMH например се обръщат към собствената си история. Те започват да произвеждат своите куфари и чанти за пътуване през XIX век. В този период започва и експлоатацията на Шанхай като пристанище. Исторически градът винаги е бил по-отворен към света, а освен това e близо до големи реки, което предопределя статута му на пристанищен и търговски център.
В новия „флагмански“ магазин на LVMH посетителите могат да разгледат изложбена зала с първите артикули на марката, създадени най-вече за пътуване по море. Има и „парфомерийна“ зала, където пък са изложени комплектите им за тоалетни принадлежности. Обособена е и стая за книги, където са събрани произведения от колекцията на Гастон Луи Вютион, внук на създателя на компанията. Обърнато е внимание и на творбите на Ърнест Хемингуей, който е бил клиент.
Посетителите могат да разгледат и зони, условно наречени работилница и ателие. Там им се обяснява как точно се произвеждат продуктите на компанията.
Кафенето ще предлага кухня, съобразена с традициите в Шанхай. За откриването на тази част от магазина бе предвидено 24-часово тържество.
А иначе интересът към „флагманския“ магазин е толкова голям, че поне в началото от компанията са обявили възможност за резервация на час за обиколка.