Ще се измъкне ли Apple от глобата на ЕК в размер на 500 млн. евро
Технологичният гигант обяви промени в европейските политики за App Store, като заяви, че новите правила ще помогнат да избегне санкцията за нарушаване на Закона за дигиталните пазари
&format=webp)
Технологичният гигант Apple обяви промени в европейските си политики за App Store, като заяви, че новите правила ще помогнат да избегне глобата от 500 млн. евро, която беше наложена от ЕК за нарушаване на Закона за дигиталните пазари.
Новите правила представляват сложна система от такси и програми за създателите на приложения, като някои разработчици плащат три отделни такси за едно изтегляне.
Apple също така ще въведе нов набор от правила за всички разработчици на приложения в Европа, който включва такса, наречена „основна технологична комисия“, в размер на 5% върху всички цифрови покупки, направени извън App Store, съобщава CNBC.
Промените обаче не са пълно отклонение от предишната политика, която първо привлече вниманието на ЕК.
Apple заяви, че не е искала да ги прави, но е била принудена от разпоредбите, които заплашват с глоби в размер до 50 млн. евро на ден. Компанията заяви, че вярва, че планът е в съответствие със закона и ще избегне глобите. „Европейската комисия изисква от Apple да направи серия от допълнителни промени в App Store. Не сме съгласни с този резултат и планираме да обжалваме.“, заяви говорител на Apple.
Говорителят на Европейската комисия заяви, че се разглежда новите условия на компанията, за да се провери спазват ли се изискванията. „Като част от тази оценка ЕК счита, че е особено важно да получи мнението на пазарните оператори и заинтересованите трети страни, преди да вземе решение за следващите стъпки“, допълва той.
Apple яростно защитава своите политики за App Store, които са основен източник на печалба за производителя на iPhone чрез такси в размер на 15-30 % за изтегляния от онлайн магазина.
Apple продължава да твърди, че й се дължи комисиона, когато приложенията за iPhone се свързват с уебсайтове за цифрови покупки в чужбина, въпреки неотдавнашното съдебно решение, което забрани тази практика в САЩ, допълва CNBC.
Съгласно Закона за дигиталните пазари Apple трябваше да предостави на разработчиците на приложения повече възможности за избор как разпространяват и популяризират своите приложения. По-специално, на разработчиците вече не се забранява да информират потребителите си за по-евтини алтернативи на App Store – практика, наричана от регулаторните органи „насочване“.
В началото на 2024 г. Apple обяви промени, включително такса от 50 цента за изтегляне на приложения извън платформата.
Критиците, включително шведската компания Spotify, отвърнаха на предложените промени, като заявиха, че технологичната компания е избрала подход, който нарушава духа на правилата, и че нейните такси и комисиони поставят под въпрос жизнеспособността на алтернативната система за таксуване. ЕК проведе разследване в продължение на една година и в четвъртък заяви, че отново ще потърси обратна връзка от критиците на Apple.
„От самото начало Apple ясно заяви, че не харесва идеята за спазване на закона“, заявиха от Spotify миналата година.
Главният изпълнителен директор на Epic Games Тим Суини, чиято компания успешно промени правилата за управление на Apple в САЩ по-рано тази година, обвини гиганта в „злонамерено спазване на правилата“ в подхода си към европейското законодателство.
„Новата схема за злонамерено спазване на Закона за дигиталните пазари от Apple е явно незаконна както в Европа, така и в САЩ и е подигравка с честната конкуренция“, написа Суини в социалните мрежи. „Приложенията с конкурентни плащания не само се облагат с данъци, но и се осакатяват търговски в App Store“, допълни той.
ЕК обяви глобата от 500 млн. евро през април. Тогава комисията заяви, че технологичната компания все още може да успее да направи промени, за да я избегне.
Ограниченията на Apple за САЩ бяха отменени по-рано тази година след съдебно решение по дългогодишното дело на Epic Games. Съдията установи, че Apple умишлено е заблудила съда относно отстъпките си за управление и нареди незабавно да спре начисляването на такса или комисиона за външни изтегляния.
Заповедта в момента е в сила в САЩ, тъй като се обжалва, и вече промени икономиката на разработването на приложения. В резултат компании като Amazon и Spotify в САЩ могат да насочват клиентите към собствените си уебсайтове и да избегнат комисионата от 15 до 30%.
В САЩ приложението Kindle на Amazon за iPhone вече показва оранжев бутон Get Book, който препраща към Amazon.com.