Според нови данни, събрани от Transparency International (TI), евродепутатите са подложени на все по-голям натиск от лобисти по въпроси, свързани с отбраната, пише Euronews.

От юни 2024 г. до 17 юни 2025 г. лобисти от консултантски групи, търговски асоциации и компании в областта на отбраната са организирали общо 197 срещи – рязко увеличение в сравнение с едва 78, регистрирани през целия предходен петгодишен период.

„Отбраната вече е приоритет за Европейския съюз, което автоматично означава, че ще има много лобиране по този въпрос, както в Европейската комисия, така и, със сигурност, в Европейския парламент“, казва пред медията Рафаел Кергено, старши политически съветник в TI.

Германските евродепутати са били най-ангажирани в разговорите по въпросите на отбраната през изминалата година, с впечатляващите 55 срещи. България е на второ място с 19, следвана от Испания с 15, Финландия с 10, Италия и Дания с по 9, Чешката република с 7, а Полша и Латвия с по 6.

Някои групи по интереси също са показали по-силно присъствие в Парламента в сравнение с други – в някои случаи това се дължи на значително увеличение на бюджетите им за лобиране.

Например, RTX, американският производител в областта на авиацията и отбраната, е насрочил десет срещи с членове на комисиите по промишленост, сигурност и отбрана, за да обсъди бъдещето на европейската отбрана, прилагането на Европейската стратегия за отбранителната промишленост (EDIS) и изграждането на силен европейски отбранителен сектор.

Друго забележително увеличение на срещите с политици от ЕС в Парламента идва от Асоциацията на аерокосмическата, отбранителната индустрия и сигурността в Европа (ASD), която досега е провела дванадесет срещи с евродепутати – в сравнение с едва две по време на предишния мандат. ASD представлява 23 национални асоциации и 26 големи европейски компании, включително водещи играчи като Airbus, Leonardo, Thales и Rheinmetall.

През 2023 г. асоциацията е наела девет лобисти на непълно работно време и е похарчила между 300 000 и 399 999 евро за лобиране пред институциите на ЕС, според последните налични данни в Регистъра за прозрачност на блока.

Други големи компании в областта на отбраната също са част от тази тенденция: Airbus е провела шест срещи през изминалата година (+4 в сравнение с предишния мандат); паневропейският производител на ракети MBDA (дъщерна компанията на Leonardo и Airbus) е провел пет (+5); а Fincantieri - четири (+4).

След нахлуването на руските войски в Украйна ЕС призова държавите членки да увеличат разходите за отбрана и спешно да се справят с критичните военни пропуски. Плановете на ЕС, като „Отбранителна готовност 2030“ на стойност 800 млрд. евро, също имат за цел да стимулират европейското производство, създавайки силни стимули за тези компании и асоциации да се включат по-активно в изготвянето на политиките в Брюксел.

Насочването на блока към сигурността и отбраната се отразява и в бюджетите за лобиране на големите военни компании. Седемте най-големи в ЕС – Airbus, Leonardo, Thales, Rheinmetall, Naval Group, Saab и Safran – са похарчили общо до 5,5 млн. евро за лобистки акции през 2023 г., което представлява увеличение с 34% спрямо предходната година. Само Airbus е похарчил близо 2 милиона евро за оказване на влияние върху институциите на ЕС през 2023 г., като е наел 12 лобисти и е провел 85 срещи на високо равнище с Комисията от януари 2023 г. досега.

Но тези цифри може да не разкриват цялата картина, предупреждава Transparency International.

„Всички членове на ЕП трябва да публикуват своите срещи с лобисти, но когато не го правят, обикновено няма санкции или последствия. Така че всъщност всичко се свежда до правилата в Европейския парламент, които гарантират, че всички ги спазват и публикуват тези срещи“, твърди Кергено.

През септември 2023 г. Парламентът актуализира правилата си, за да разшири изискванията за прозрачност, така че да обхванат всички членове на ЕП и техните асистенти. Това означава, че те трябва да публикуват подробности за всяка насрочена среща с лобисти, което отчасти може да обясни увеличението. Но условия за неформални срещи също не липсват.

„Възможно е някои срещи с лобисти да не се разкриват проактивно, но това е по-скоро свързано с правилата, приложими за членовете на ЕП, отколкото със самите компании“, каза Кергено.

90 членове на ЕП - предимно от крайнодесните групи „Европа на суверенните нации“ (ESN) и „Европейски консерватори и реформисти“ (ECR) - все още не са декларирали нито една среща от началото на мандата си през юни миналата година.