Победата на Доналд Тръмп на президентските избори през 2024 г. изглежда не просто му осигурява втори мандат, нови министри за уволнение в X и още срещи със скептични световни лидери, но и му дава онова, което той най-много иска да получи от самото начало на кампанията си преди десетилетие… още време и власт, за да монетизира култа към собственото си име.

Заедно със синовете си Доналд Тръмп-младши и Ерик, американският президент бързо влиза в действие, като стартира серия от криптовалутни инициативи, които вече генерират стотици милиони долари, пише The Washington Post, цитиран от Fast Company.

Печалбите обаче далеч не приключват дотук. Бившият предприемач, превърнал се в политически лидер, изгражда много повече от бранд: цяла паралелна икономика – свят, в който всичко, от мобилния ти план до парфюма ти, може да бъде „в стил Тръмп“.

Най-новото попълнение в MAGA икономиката е Trump Mobile – мобилен оператор, който предлага План 47 за $47,45 на месец (внушението: 45-ият и 47-ият президент, разбира се).

Сумата включва неограничени разговори и съобщения, „виртуална медицинска грижа“, лекарства с отстъпка, пътна помощ и защита за устройството – всичко това без „допълнителна такса“.

В уебсайта на Trump Mobile, вече коригиран, първоначално се рекламира „27/7“ достъп до лекари… от „вашия собствен homw“ – грешки, които не само предизвикаха усмивки, но и напомниха за стилистиката на цялата кампания: агресивен патриотизъм, овкусен с популизъм и афинитет към печалбата.

Както при повечето продукти под марката Trump, и тук организацията не управлява мрежата директно – става въпрос за лицензионно партньорство. Но това не спира Тръмп-младши и Ерик да бъдат лицата на инициативата. А за най-верните фенове на фамилията има и лимитирано издание – златист смартфон Trump T1 на цена от $499.

Официалният сайт твърди, че T1 е „гордо произведен в Америка“, но след критики от експерти по веригите на доставки, които откриват поразителни прилики с вече съществуващ китайски модел, Ерик Тръмп прави интересно уточнение: телефоните могат и да бъдат сглобявани в САЩ… „в някакъв момент“, но явно не сега.

Но честно казано, Trump Mobile е само върхът на айсберга. Във финансовите си отчети за 2024 г. Тръмп разкрива, че е спечелил около $10 милиона от лицензионни сделки с потребителски продукти – включително часовници с фрагмент от костюма му за снимката от ареста през 2023 г., оценени между $499 и $100 000.

Предлагат се също така и парфюми със слоган „Твоят боен вик в бутилка“… китари, библии, маратонки и дори цял издателски бранд – Winning Team – известен с това, че е отпечатал книгата на Марджъри Тейлър Грийн… в Канада.

И ако все още се съмнявате в мащаба, можете да проверите последната заявка за търговския бранд на LLC компанията, която управлява сделките на Тръмп. В нея фигурират „виртуални обучения по хотелиерство и недвижими имоти“, „виртуално обучение по говорене пред публика и набиране на средства“ и дори „виртуални светове с разплащане чрез одобрени от 45-ия и 47-ия президент дигитални стоки“. И да – всичко това чрез NFT удостоверяване.

Все пак, всичко това може и да не означава, че MAGA метавселената ще се появи утре, но ясно показва нещо друго: няма продукт, услуга или индустрия, в която Тръмп и синовете му да не са готови да влязат, ако има пазар за тяхното име.

Ниска себестойност, висока доходност

Докато пазарът на криптовалути остава волатилен, дребните стоки с логото Trump осигуряват стабилен поток от приходи с минимален риск.

Instant Pot вече подготвя линия кухненски уреди с бранда Trump, докато Lenox обсъжда сервизи и коледни украшения, а няколко компании за домашен текстил са предложили спално бельо с мотиви от Мар-а-Лаго и Белия дом… Част от приходите ще отидат за президентската библиотека на Тръмп – удобен начин за дарители да финансират инициативата, без директно да влагат в нея.

За мнозина това изглежда като кулминация на кариера, посветена на печалбата от името си – от Trump Vodka и Trump Steaks до Trump University. Но пазарът днес е по-благоприятен от всякога. Избирателите не просто го следват – те купуват. И то охотно.

Проблемът е, че обещанията често надхвърлят реалността. Според анализ на Wired, политиката за поверителност на Trump Mobile твърди, че компанията вече е „събрала“ съдържание от поща, имейли и съобщения – нещо, което изглежда дословно копирано от сайта на Trump Organization.

Журналист от 404 Media определя поръчката на T1 като „най-ужасното потребителско изживяване в живота му“, а колумнист на Washington Post открива, че обявената месечна такса не включва допълнителни $17,25 „данъци и такси“.

Trump Mobile няма да превърне президента в телеком гигант… но това никога не е било идеята. Стратегията е проста: колкото повече продукти, толкова повече възможности за конвертиране на политическа лоялност в потребителска зависимост.