Контрамита само за готови самолети, не и за части, искат германската и френската индустрия от ЕС
Според тях, ако ответните мерки срещу САЩ засегнат и резервните части, това ще причини смущения във веригите за доставки
&format=webp)
Германската асоциация на аерокосмическата индустрия (BDLI) настоява ЕС да наложи ответни мита само на завършени самолети и хеликоптери, като остави пазара за доставка на части незасегнат, ако търговските преговори със САЩ се задълбочат, заяви групата пред Euronews.
„Ако ЕС трябва да реагира, контрамитата трябва да се съсредоточат стриктно върху напълно завършените крайни продукти на аерокосмическата промишленост – например самолети и хеликоптери, и изрично да изключат резервните части или критичните продукти“, заяви BDLI и допълни, че „това е от съществено значение, за да се избегне непреднамерено увреждане на европейските и световните производствени мрежи.“
Самолетите, произведени от американски компании, са включени в проектосписъка на Европейската комисия за продукти от САЩ на стойност 95 млрд. евро, които могат да бъдат обложени с мита, ако преговорите се провалят. Списъкът беше отворен за консултация с индустрията до 10 юни и сега очаква одобрение от държавите-членки.
Позицията на BDLI отразява тази на главния изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори, който е и председател на френската авиокосмическа асоциация GIFAS.
В изказване пред френските медии през май той подкрепи митата за готовите самолети, но предупреди да не се предприемат мерки, засягащи резервните части, за да не се наруши глобалната верига за доставки.
Запознат източник заяви пред Euronews, че френското правителство подкрепя позицията на аерокосмическата индустрия.
В отговор на включването на въздухоплавателни средства в проектосписъка на ответните мерки от ЕС, САЩ започна разследване, което може да проправи пътя на Тръмп да наложи допълнителни мита на аерокосмическия сектор в Блока.
Напрежението между двамата търговски партньори рискува да поднови дългогодишното съперничество между авиокосмическите гиганти Boeing и Airbus. Въпреки това производствените системи на двете икономики са тясно преплетени. Например двигателят LEAP, използван в самолетите на Airbus и Boeing, се произвежда съвместно от американската General Electric и френската Safran.
Междувременно самолетите остават централен въпрос в текущите преговори между ЕС и САЩ. След дискусия с президента Доналд Тръмп в кулоарите на срещата на върха на Г-7 в Канада, председателят на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен заяви, че двамата са наредили на екипите си да ускорят преговорите.
Комисарят на ЕС по търговията Марош Шефчович се срещна с търговския представител на САЩ Джеймисън Гриър в понеделник, в рамките на Г-7. Предвидена е била последваща среща с американските колеги във Вашингтон в четвъртък и петък, потвърди говорител на ЕС.
Понастоящем САЩ налагат мита в размер на 50% върху стоманата и алуминия от ЕС, 25% върху автомобилите и 10% върху всички други вносни стоки от ЕС. Тръмп предупреди, че ще повиши митата върху целия внос от ЕС до 50%, ако до 9 юли няма „справедливо“ споразумение.