Изпълнителният директор на X Линда Якарино обяви, че потребителите „скоро“ ще могат да правят инвестиции и да търгуват в платформата за социални медии. Това обявление очертава плановете на компанията за навлизане в областта на финансовите услуги в стремежа на собственика Илон Мъск да създаде „приложение за всичко“, или „суперприложение“.

„Ще можете да влезете в X и да извършвате всичките си финансови операции в платформата“, обяснява Якарино в интервю за Financial Times по време на рекламния фестивал Cannes Lions. „И това важи както за плащането за пица, така и за инвестиции или търговия. Това е бъдещето“.

По думите ѝ компанията проучва и въвеждането на кредитна или дебитна карта X, която може да се появи още тази година.

Идеята за навлизане във финансовите услуги идва в момент, в който Мъск се стреми да моделира платформата, която купи през 2022 г., по примера на китайския WeChat – едно място за съобщения, плащания и пазаруване. X вече обяви, че ще въведе X Money, дигитален портфейл и услуга за плащания между потребители, като първият партньор ще бъде Visa по-късно тази година. Якарино разкрива, че X Money ще бъде пусната първо в САЩ, преди да бъде разгърнат и на други места. Тя ще позволи на потребителите да купуват стоки, да съхраняват стойност или да дават бакшиш на създателите на съдържание в платформата.

„На платформата ще се появи цяла търговска и финансова екосистема, която днес не съществува“, казва тя.

Големият тласък в областта на финансовите услуги обаче ще изложи X на тежки регулаторни предизвикателства, като спазване на лицензионните изисквания и разпоредбите за пране на пари. Компанията се бори да възстанови финансовото си здраве, след като рекламодателите, които съставляват по-голямата част от приходите ѝ, напуснаха масово след придобиването на платформата, тогава известна като Twitter, от Мъск за 44 млрд. долара. Тогава мнозина изразиха опасения относно неговия неинтервенционен подход към модерацията, което означава, че рекламите им могат да бъдат поставяни в близост до неприемливо съдържание, както и относно провокативното използване на платформата от страна на милиардера предприемач.

Напрежението между ръководството на X и рекламодателите се засили впоследствие. В интервюто Якарино отхвърля твърденията, че социалната медийна компания наскоро е заплашила някои брандове със съдебни дела, ако не закупят реклама в X.

По думите ѝ информацията, публикувана от Wall Street Journal миналата седмица, според която шест марки, включително Verizon и Ralph Lauren, са сключили сделки за закупуване на реклами, след като са получили заплахи.

„Това са анонимни източници, случайни коментатори от трети страни“, казва Якарино пред Financial Times.

X заведе федерален антитръстов иск миналото лято срещу Global Alliance for Responsible Media, коалиция от марки и рекламни агенции, както и срещу няколко други бранда. Компанията за социални медии обвини групата в нарушаване на конкурентното право чрез координиране на „незаконен бойкот“ под прикритието на инициатива за онлайн безопасност.

С течение на времето X добави или премахна няколко марки от жалбата. Тя оттегли Unilever от съдебния процес, след като компанията поднови рекламната си дейност през октомври.

Якарино заявява, че 96% от рекламните клиенти на компанията преди придобиването са се върнали и че компанията ще постигне целта си да се върне към рекламните си нива от 2022 г. „много скоро“.

Изследователската компания Emarketer прогнозира, че приходите на X ще се увеличат до 2,3 млрд. долара тази година, в сравнение с 1,9 млрд. долара през 2024. Глобалните продажби през 2022 г., когато Мъск пое управлението, обаче бяха 4,1 млрд. долара.

Якарино също така представя планове за укрепване на възможностите на X в областта на изкуствения интелект, след като през март компанията беше купена от xAI, AI стартъпа на Мъск, за 45 млрд. долара. Според нея това обединение ще спомогне за по-доброто предоставяне на реклами в реално време спрямо актуалното съдържание, като добавя, че сега разполага с „двойно повече инженери“, които работят за подобряване на платформата.