И 787 Dreamliner предаде Boeing - какво се случи в Индия и какви ще са последствията
Това е първата катастрофа на този модел на американския самолетен производител и е най-смъртоносният въздушен инцидент от години

Самолет на Air India, пътуващ за Лондон и превозващ 242 души на борда, се разби секунди след излитане в Западна Индия в четвъртък. От всички пасажери на борда на Boeing 787 Dreamliner оцеля само един.
Това е първата катастрофа на този модел на американския самолетен производител и е най-смъртоносният въздушен инцидент от години.
CNBC прави анализ на цялата налична информация.
Какъв вид е самолетът?
Разбилият се самолет е Boeing 787-8 Dreamliner - популярен двуредов модел, използван за по-дълги маршрути. Неговият първи полет е през декември 2013 г., като е бил предаден на Air India през януари 2014 г., според компанията за авиационни данни Cirium.
Към деня на катастрофата Air India е разполагала с 34 от тях в експлоатация и е имала планове да поръча поне още 20. Авиокомпанията изгражда флота си с модерни самолети както от Boeing, така и от Airbus.
В световен мащаб летят над 1100 самолета Dreamliner.
Какво се е случило по време на този полет?
Предварителните данни показват, че сигналът от самолета е бил загубен в 13:38 ч. местно време, по-малко от минута след излитане от международното летище Sardar Vallabhbhai Patel в Ахмедабад, според Flightradar24. Самолетът е достигнал максимална височина от 200 метра височина, сочат данните на Flightradar. Не е ясно защо самолетът е загубил височина толкова бързо, преди да се разбие в огнено кълбо в жилищен район.
Въздушните катастрофи могат да бъдат причинени от различни фактори - от механични проблеми до природни фактори и пилотска грешка, и често включват повече от един проблем.
Какво ще анализират разследващите?
Разследващите ще претърсят развалините за т.нар. черни кутии - записващите устройства за данни от полета в пилотската кабина. Те ще им дадат улики за това какво се е случвало по време на полета.
Анализирано ще бъде всичко - от документацията за поддръжка на авиокомпанията до маневрите на пилотите, позицията на самолета, както и предкрилките и клапите на крилата, обучението и скорошната почивка на пилотите, както и метеорологичните условия. Те ще разгледат и видео от инцидента, включително кадри от излитането на самолета от Ахмедабад.
Съгласно международните протоколи, страната, в която се е случил инцидентът, ще ръководи разследването. Производителят на самолета, Boeing, и производителят на двигателите на самолета, GE Aerospace, както и федералните разследващи катастрофи на САЩ, също ще участват в него.
Опасения относно производството и качеството на Dreamliner
Това няма да стане ясно веднага. Окончателен доклад за причините за катастрофата може да не е наличен до следващата година. Въпреки това експертите отхвърлят производствен проблем, отчасти защото самолетът е летял повече от десетилетие.
„Не мисля, че това е производствен проблем“, казва пред CNBC Джеф Гуцети, пенсиониран следовател по безопасност на полетите в Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ и Федералната авиационна администрация.
По думите му е твърде рано да се каже какъв е проблемът – или проблемите – тъй като въздушните катастрофи често включват няколко повреди.
„Изглежда, че самолетът е слязъл от пистата без проблем, но по някаква причина не е могъл да се изкачи“, предполага той.
Boeing е имал проблеми с Dreamliner и преди, но непосредствена връзка между тях и инцидента все още не е намерена, казват експертите. Доставките на самолета бяха спрени за около година до средата на 2022 г. заради производствени дефекти, при които части от фюзелажа бяха неправилно разположени.
Освен това, след като Dreamliner влезе в експлоатация за първи път през 2011 г., самолетите от този модел бяха приземени за инспекции заради опасения от пожари в литиевите им батерии.
Какво означава това за Boeing?
Главният изпълнителен директор на Boeing Кели Ортберг, който пое юздите миналия август, работи за овладяване на негативите от серията кризи, свързани с безопасността и производството. Компанията вече понесе сериозни поражения заради две катастрофи на най-продаваните ѝ самолети 737 Max. Въздействието на този инцидент върху Boeing ще зависи от разследването на катастрофата. Търсенето на нови самолети все още е силно и авиокомпаниите често продължават да правят поръчки, тъй като периодът на изчакване може да продължи няколко години.
Според анализатори от Wolfe Research инцидентът няма да има голямо пряко въздействие върху финансовите резултати на компанията, но със сигурност ще подкопае инерцията, докато не се предостави някаква солидно обяснение.
„Не виждаме никакво въздействие върху увеличаването на производството в резултат на това и очакваме всяко въздействие върху търсенето да бъде много минимално и локализирано“, казват от Wolfe. „Има риск за сертифицирането на все още несертифицирания модел 777X, но е много рано да се каже точно какво ще е случи“.