По време на последния разговор за приходите на Ocado главният изпълнителен директор Тим Щайнер заяви, че напредъкът на групата в областта на изкуствения интелект и роботиката е позволил на компанията да обслужва онлайн магазините за хранителни стоки с все по-бързи темпове.

През 2012 г. за изготвянето на поръчка от 50 артикула са били необходими 25 минути човешки труд. Сега този срок е намален на 10 минути. Но технологичният напредък на Ocado означава, че тази година компанията ще се нуждае от 500 работници по-малко.

Многогодишният стремеж на британската компания постепенно да намали човешкия труд, когато това е възможно, е пример защо хората се страхуват, че Gen AI ще открадне работните им места. Това потвърждава тезата, че технологията може да повиши производителността, ефективността и рентабилността, но също така може и да измести персонала, пише Financial Times.

Някои предприятия все още не са възприели промяната, но много от тях са прекарали повече от година в експериментиране и участие в пилотни проекти.

„Компаниите преминават от въпроса: „Каква е нашата стратегия за AI?“ към експериментиране и внедряване на генеративния изкуствен интелект в процесите си“, казва Карин Кимброу, главен икономист в LinkedIn. „Това започва да променя пейзажа на работното място“.

Затова и в момента служителите, ръководителите и създателите на политики се опитват да разшифроват как точно изглеждат ползите от генеративния изкуствен интелект.

„Това последно поколение AI може да промени всяка работа. Не мисля, че това твърдение е преувеличено“, казва Питър Чийз, главен изпълнителен директор на Chartered Institute of Personnel and Development, професионалната организация на Великобритания за човешки ресурси и развитие на хора. „Разбира се, можете да видите примери, в които AI под различни форми вече променя работната сила, но за много компании все още е рано“.

Много работодатели съкращават работни места под претекст за икономическа и политическа несигурност. Но през последните месеци се появиха примери за съкращения, базирани на изкуствен интелект - от технологичната компания IBM до приложението за изучаване на езици Duolingo - и това подхранва въпроса дали не е в ход съкращаване на длъжностите на т.нар. „бели якички“.

42-годишният милиардер Дарио Амодей, който ръководи разработчика на изкуствен интелект Anthropic, наскоро предупреди, че технологията, която той и други компании като OpenAI създават, може да унищожи половината от всички офисни работни места през следващите пет години. Според SignalFire, компания за рисков капитал, завършилите висше образование вече съставляват едва 7% от наетите служители в 15-те най-големи технологични компании, като броят на новоназначените е намалял с една четвърт в сравнение с 2023 г.

„AI започва да става по-добър от хората в почти всички интелектуални задачи и ние колективно, като общество, ще се сблъскаме с това“, казва Амодей пред CNN. „AI ще става все по-добър в това, което всички правят, включително това, което правя аз, включително това, което правят другите главни изпълнителни директори“.

Изследователи, специалисти по набиране на персонал и консултанти по мениджмънт са разделени в мнението си дали говоренето за негативните ефекти на AI е просто всяване на страх, или ясен поглед върху потенциала на технологията да разтърси пазара на труда. Но дори ако днес AI не унищожава пряко работни места в голям мащаб, той със сигурност ги препроектира и променя уравнението между работа, резултати и брой служители.

„Няма сектор, който да е имунизиран срещу въздействието на AI“, казва Питър Браун, глобален експерт по работната сила в PwC. „Но той предимно променя ролите, а не ги елиминира, като дава възможност на хората да се съсредоточат върху по-стойностни елементи от задълженията си“.

Майк Кланси, генерален секретар на профсъюза Prospect, който представлява 160 000 служители в публичния и частния сектор в Обединеното кралство, до голяма степен е съгласен. Според него е важно да се прави разлика между отделните отрасли.

„Ако работите в областта на контрола на въздушното движение, в преносните и разпределителните мрежи, управлявате инфраструктура или производствени процеси, вие от много години постоянно променяте своите таланти, за да ги приведете в съответствие с новите технологии. AI може да помогне, но човешкият аспект ще трябва да бъде запазен заради устойчивостта на системите“, посочва той.

За разлика от тях, „работните места, свързани с електронна поща“ - тези, които зависят от текстови отговори, от адвокати до агенти за обслужване на клиенти - ще претърпят „грандиозна по-краткосрочна промяна“, дори ако има „дълго време за реализиране на ползите“, смята той.

От стартирането на ChatGPT в края на 2022 г. експертите по работните места се опитват да установят дали компаниите ще изберат да увеличат капацитета си, като дадат възможност на служителите да вършат повече работа заедно с AI, или ще се стремят да запазят същата производителност, като намалят наемането на служители.

Schroders е един от примерите за първото.

„Не виждаме краткосрочна революция и масово изместване на длъжности, но очакваме, че тези тенденции ще стимулират еволюция през следващите пет до десет години, която ще промени работната сила“, казва Мегън Бърнет, главен финансов директор във фонд мениджъра.

Използването на изкуствен интелект за извършване на анализи на данните на компанията, създаване на отчети и предоставяне на помощ при запитвания са примери за приложения, които биха могли да бъдат „трансформиращи“. Наличието на „по-грамотна“ работна сила в областта на AI би направило персонала по-продуктивен, би му дало предимство и би му помогнало да извършва работа с по-висока стойност, добавя Бърнет.

Неотдавнашният ход на биотехнологичната компания Moderna да обедини своите човешки ресурси и технологични функции, което отваря вратата за повече автоматизация, е още един знак за това как компаниите започват да мислят за планирането на работното място.

IBM отива по-далеч, като използва агенти с изкуствен интелект, за да поеме работата на стотици служители по човешки ресурси. Шведската финтех компания Klarna пък казва, че нейният асистент с изкуствен интелект вече управлява две трети от запитванията за обслужване на клиенти, като драстично намалява обемите, обработвани от хора.

В Google и Meta AI променя инженерните дейности, набирането на персонал и маркетинга, като допринася за реорганизации и съкращения на персонала.

Други компании са „в началото на пътя“, казва Джеймс Милиган, глобален ръководител на технологичния отдел в компанията за набиране на персонал Hays. „Много традиционни сектори извън технологичния - големи компании от частния сектор, FTSE 250, Fortune 500 - все още се борят с някои от основите на доброто управление и политиките за защита на данните в света на генеративния изкуствен интелект“.

AI вече променя уменията, от които се нуждаят работниците. Тези, които владеят новите инструменти или имат опит в прилагането им на работното място, вървят нагоре, получават по-високо заплащане и се търсят агресивно от бизнеса. Нов доклад на PwC, в който са анализирани почти 1 млрд. обяви за работа на шест континента, показва, че през 2024 г. работниците с умения в областта на AI са получили 56% по-високо заплащане от тези, които не познават технологията, в сравнение с 25% през предходната година.

Той също така установява, че отраслите, считани за „най-изложени“ на AI, отбелязват три пъти по-висок ръст на приходите на служител от тези, считани за „най-малко изложени“. За оптимистите това е доказателство, че технологията прави отделният служител по-ценен.

„Противно на опасенията за загуба на работни места, броят на работните места - и заплатите - се увеличават в почти всяка професия, изложена на AI, включително и в най-силно автоматизираните отрасли“, се казва в доклада на PwC.

И все пак има един голям въпрос - колко дълго ще продължи това. PwC смята, че работните места, изложени на въздействието на изкуствения интелект, нарастват по-бавно (с темп от 38%), отколкото тези, които са по-малко изложени на въздействието на технологията (с темп от 65%).

Според PwC комбинацията от способности, търсени от работодателите, се променя с 66% по-бързо в професиите, които са най-силно изложени на AI, като например финансовите анализатори, отколкото в тези, които са най-малко изложени, като например физиотерапевтите. Това ускорение затруднява предлагането на нови умения, особено за работниците в средна възраст и за тези, които не работят в големи компании. Във всички анализирани държави жените заемат по-голям дял от работните места, изложени на AI, отколкото мъжете.

Работниците, които виждат, че отговорностите им се поглъщат от новите технологии, „се обръщат към умения, които генеративният AI няма“, казва Кимброу от LinkedIn. По думите ѝ тези хора са по-скоро „променени“, отколкото „изместени“, което означава, че те дават приоритет на уменията, насочени към човека.

Клаудия Харис, главен изпълнителен директор на Makers, платформа за технологични таланти и обучение, пък заявява, че „се появява икономика на две скорости“ между компаниите, които инвестират в AI, и тези, които не инвестират.

„Разделителните линии не са традиционни. Тук не става въпрос за иновативни индустрии срещу такива, които не са. Става въпрос за компании и култури, които са в състояние да направят тази огромна и решителна промяна“.