Аушвиц като снимачна площадка: Киноиндустрията насочва прожекторите към концлагера
Поради консервационната защита на автентичния мемориален обект, действащите разпоредби в Мемориала изключват заснемането на филми там. Затова сега екип от специалисти създава цифрово копие с най-ново поколение технологии
&format=webp)
Екип от специалисти използва най-модерните технологии за пространствено сканиране, за да създаде цифрово копие на лагера Аушвиц I в отговор на нуждите на режисьорите, поради нарастващия интерес към германския концлагер.
Поради природозащитни съображения заснемането на филми на мястото на Аушвиц не е възможно.
Бартош Бартизел, говорител на музея Аушвиц, разказва пред Euronews подробности за проекта.
Музеят Аушвиц работи с режисьори от много години - както с документалисти, така и с режисьори на игрални филми.
Въпреки това, поради консервационната защита на автентичния мемориален обект, действащите разпоредби в Мемориала изключват възможността за заснемане на филми на автентичното и защитено място на бившия лагер.
Режисьорите обаче се нуждаят от пространство, което да им позволи да разкажат вярно историята. С помощта на цифрова реплика те ще могат да направят това, без да нарушават целостта на историческия обект.
Именно ежедневното сътрудничество с филмовите дейци и докладваните от тях производствени нужди и предизвикателства вдъхновиха проекта. Идеята не беше откъсната от реалността - напротив, тя се роди от конкретни разговори, преживявания и въпроси, които идваха от творческата общност в продължение на години, допълва говорителят на музея.
Проектът „Картина от Аушвиц“ е съвместна инициатива на Музея Аушвиц, Фондация Аушвиц-Биркенау и екип от специалисти по технологии начело с Мачей Жеможин.
Техническият екип използва най-модерните технологии за пространствено сканиране, за да създаде цифрово копие на лагера. Фондацията полага усилия за набиране на необходимите средства за продължаване на проекта - за създаване на цифрово копие на територията на Аушвиц II-Биркенау, както и на интериора на някои от сградите.
Реакциите за проекта са положителни – както от страна на филмовата общност, която вижда в това жизнеспособен и професионален работен инструмент, така и от широката общественост, за която това е възможност да опознае историята по един по-задълбочен и автентичен начин чрез средствата на киното.
Проектът получава признание и в международен дебат, включително на Marché du Film в Кан.
Вече са започнали разговори с първите режисьори, които имат интерес към цифровата реплика. Подробностите за тези проекти засега остават на етап споразумение.
Създаването на репликата се финансира от Фондация „Аушвиц-Биркенау“ от целеви дарения, направени от частни дарители. Фондацията търси средства за продължаване на проекта.
Предположението ѝ е, че в крайна сметка поддръжката и развитието на програмата ще се финансират чрез лицензионни такси за филмовите продуценти, които ще използват материалите.
По този начин проектът ще се превърне в инструмент за самофинансиране, като едновременно ще подпомага образователната и възпоменателната мисия на мемориалите.
Една от най-големите трудности за проекта е била именно получаването на подходящо финансиране за стартирането и развитието. Ключово предизвикателство е и необходимостта да се съчетаят високотехнологичните решения с много специалния статут на пространството.
Въпреки че работим в цифрова среда, не трябва да забравяме, че всяка наша стъпка засяга автентичен Мемориал, който подлежи на уникална защита. Това трябва да бъде приоритетна мисъл при всяко действие, допълва говорителят на музея.