Кой какво печели (губи) от „историческата” търговска сделка между Вашингтон и Лондон
Лидерите на САЩ и Обединеното кралство приветстваха търговския пакт, но всяка индустрия на острова продължава да има своите притеснения
&format=webp)
Лидерите на САЩ и Обединеното кралство приветстваха търговския пакт, подписан между двете страни в четвъртък, като „исторически“. Експерти обаче предупреждават, че той все още поставя Обединеното кралство пред по-високи мита върху износа за САЩ, отколкото преди встъпването в длъжност на Доналд Тръмп.
Макар че 10-процентното глобално мито, наложено от американския президент през април, остава в сила, Обединеното кралство спечели значителни отстъпки по отношение на налозите за стомана и автомобили, които бяха увеличени с допълнителни 25% през февруари и март. В замяна на това Обединеното кралство предостави на САЩ по-голям достъп за говеждо месо, етанол и промишлени продукти. Това поражда опасения, че британският пазар може да бъде залят от американски продукти.
Преговарящите от Обединеното кралство избегнаха да навлязат в политически спорни области, като например намаляване на британския данък върху цифровите услуги, отваряне на пазарите на здравни услуги за американски компании или внасяне на промени в британските правила за стандартите за храните, за да се допуснат продукти като пилешко месо, измито с хлор, и говеждо, третирано с хормони.
Матиа Ди Убалдо, главен научен сътрудник по международна търговия в Университета на Съсекс, коментира пред Financial Times, че сделката оставя Обединеното кралство в „значително по-лоша позиция“ по отношение на двустранните търговски условия със САЩ, отколкото преди една година, но му дава конкурентно предимство спрямо някои други държави.
Икономика
Според икономисти сделката ще облекчи индустриите, които са изложени на най-голям риск от митата, но няма да промени общите икономически перспективи нито в САЩ, нито в Обединеното кралство. Те предполагат, че САЩ също така ще се затруднят да сключват значими сделки с други държави.
Ограниченото облекчение на тарифите за автомобилите, стоманата и алуминия ще „намали“ ефективната митническа ставка в САЩ, но средната тарифа все пак ще остане двуцифрена, което ще засегне сериозно американските потребители, предупреждава Майкъл Пиърс от консултантската компания Oxford Economics.
„Не очакваме това да доведе до забележимо въздействие върху общия БВП на Обединеното кралство“, казва Педер Бек-Фрайс, икономист в Pimco. „Продължаващото затягане на фискалната политика и политиката на Английската централна банка остават много по-важни фактори за перспективите“.
Пол Дейлс, икономист за Обединеното кралство в Capital Economics, пък смята, че в резултат на споразумението ефективната митническа ставка на САЩ за вноса в Обединеното кралство ще възлиза на около 11%, което е много повече от 1% през миналата година. Това е подобрение в сравнение с 13-те процента, които предшестваха споразумението от четвъртък, но много зависи от бъдещите мерки на САЩ за критични сектори като фармацевтиката.
Автомобили
Британските автомобилни мениджъри като цяло приветстваха сделката, която намали потенциалната тарифа от 27,5% до 10% за първите 100 000 автомобила, доставени от Обединеното кралство. По данни на Дружеството на производителите и търговците на автомобили (SMMT) новата квота отговаря на почти всички 101 870 автомобила, изнесени за САЩ през миналата година.
„Прилагането на тези мита беше сериозна и непосредствена заплаха за износителите на автомобили от Обединеното кралство, така че тази сделка ще осигури така необходимото облекчение“, казва изпълнителният директор на SMMT Майк Хоус.
Ейдриън Мардел, главен изпълнителен директор на Jaguar Land Rover, най-големият износител на автомобили от Обединеното кралство за САЩ, определя сделката като „значителен напредък“ в предлагането на „сигурността, от която се нуждаем, за да продължим да инвестираме занапред“. Той обаче предупреждава, че „това не е свършена работа за Обединеното кралство“, като изразява надежда, че бъдещите преговори ще доведат до още по-голямо намаляване на митата.
„Ситуацията не е лишена от предизвикателства, но е управляема“, казва друг ръководител пред Financial Times.
Въпреки че британската автомобилна индустрия е силно зависима от европейския износ, автомобилите са най-голямата единична експортна стока на Обединеното кралство за САЩ, с продажби на стойност 6,4 млрд. паунда. Това е и най-големият пазар за марки от висок клас като Range Rover на JLR, както и за Bentley и McLaren, които нямат производствени мощности в САЩ.
Аерокосмическа индустрия
Обединеното кралство също така постигна споразумение, което ще позволи на Rolls-Royce да изнася своите двигатели за САЩ „без мита“, въпреки че ръководителите заявяват, че все още се надяват всички аерокосмически части да бъдат освободени.
След новината акциите на Rolls-Royce се повишиха с 3,6%. Междувременно акциите на американския производител на самолети Boeing се повишиха с 2,8% в четвъртък, след като министърът на търговията на САЩ Хауърд Лутник заяви, че британска авиокомпания ще закупи самолети на компанията на стойност 10 млрд. долара. Собственикът на British Airways IAG в четвъртък вечерта е приключил сделката за закупуване на самолети Boeing 787, потвърждават хора, запознати със сделката, пред Financial Times.
Авиокосмическата индустрия, която е голям потребител на стомана и алуминий, бърза да се приспособи към търговската война на Тръмп, като по-високите разходи вече се филтрират през интегрираните ѝ вериги за доставки.
Кевин Крейвън, главен изпълнителен директор на ADS, търговската организация за аерокосмическа и отбранителна промишленост, коментира, че макар основната 10-процентна американска тарифа „да остава в сила, премахването на допълнителните мита върху стоманата и алуминия е значително постижение“.
„Съобщеното премахване на тарифите за двигатели и части за аерокосмическата индустрия също е много добра новина, въпреки че очакваме допълнителни конкретни подробности“, добавя той.
Селско стопанство и храни
Фермерите приветстват ангажимента на правителството на Обединеното кралство да поддържа британските хранителни стандарти и да осигури реципрочен достъп до търговията с говеждо месо, но предупреждават, че наводнението от етанол в Обединеното кралство може да засегне фермерите.
Белият дом заяви, че споразумението ще „разшири значително“ достъпа на САЩ до британския пазар, като посочи възможност за износ на етанол в размер на 700 млн. долара и на селскостопански продукти като говеждо месо в размер на 250 млн. долара.
„Най-голямото ни безпокойство е, че два селскостопански сектора бяха избрани да поемат тежкото бреме от премахването на митата за други отрасли в икономиката“, казва Том Брадшоу, председател на Националния съюз на фермерите в Обединеното кралство.
Организацията акцентира, че биогоривата са „изключително важни“ за сектора на полските култури в Обединеното кралство.
„Пълната либерализация на пазара на етанол може да доведе до загуба на този печеливш пазар за нашите земеделски производители“, посочва нейният ръководител.
Биоетанолът в Обединеното кралство се произвежда основно от местна пшеница и вносна царевица.
Даунинг стрийт съобщи, че Обединеното кралство и САЩ са се договорили за „реципрочен“ достъп до пазара на говеждо месо, като фермерите от Обединеното кралство ще получат безмитна квота от 13 000 метрични тона. Белият дом заяви, че Обединеното кралство „несправедливо“ поддържа мита до и над 125% за „месо, птиче месо и млечни продукти в допълнение към поддържането на ненаучни стандарти, които оказват неблагоприятно въздействие върху износа на САЩ“.
Преди Тръмп да наложи своята обща тарифа от 10%, САЩ прилагаха средна селскостопанска тарифа от 5% върху вноса от Обединеното кралство, докато средната тарифа на Лондон беше 9,2%.
Федерацията за храни и напитки, индустриалното лоби на производителите на храни, предупреждава, че 10-процентната тарифа все пак ще засегне износителите на храни от Обединеното кралство, много от които са по-малки предприятия. През 2024 г. браншът е изпратил стоки за САЩ на стойност 2,7 млрд. паунда.
Стомана
Седмици след като правителството на Обединеното кралство се намеси, за да спаси последните останали доменни пещи за стомана във Великобритания, индустрията приветства сделката за премахване на митата за износ от САЩ като „изключително важна“. През февруари, няколко седмици след встъпването си в длъжност, Тръмп развали споразумението между Обединеното кралство и САЩ, сключено по времето на бившия президент Джо Байдън, и наложи мита от 25% върху целия внос на британска стомана и алуминий в САЩ.
Търговската организация UK Steel подчертава, че все още са необходими някои уточнения по условията на сделката, по-специално дали ще има някакви условия, за да може стоманата да се ползва от нулевия данък, и кога ще влезе в сила промяната в правилата.
САЩ са вторият по големина пазар за износ на стомана от Обединеното кралство след Европа. През 2024 г. то е изнесло 180 000 тона полуготова и готова стомана за САЩ на стойност 370 млн. паунда. Това представлява 7% от общия износ на стомана от Обединеното кралство по обем и 9% по стойност.
Фармация
САЩ се съгласиха да предоставят на Обединеното кралство преференциално третиране по отношение на всички мита, наложени като част от продължаващите разследвания на Вашингтон за това дали вносът на фармацевтични продукти и полупроводници застрашава националната сигурност, твърди Обединеното кралство. Стармър приветства отстъпката като мярка, която ще защити Обединеното кралство, „каквото и да се случи в бъдеще“ - препратка към факта, че Тръмп все още обмисля дали да наложи мита върху фармацевтичните продукти.
Сделката също така постави основите на бъдещо технологично партньорство между Обединеното кралство и САЩ, в което двете страни биха могли да си сътрудничат в сектори като биотехнологиите, науките за живота, квантовите изчисления, ядрения синтез, аерокосмическите и космическите изследвания.
Обещанията пораждат надежди във фармацевтичната индустрия, че най-лошите последици от бъдещите мита на Тръмп сега ще бъдат предотвратени, въпреки че секторът остава предпазлив, тъй като няма достатъчно подробности.
„Това е добър напредък, но просто трябва да разберем малко повече за него“, казва представител на индустрията пред Financial Times. „Липсва яснота, но рамката е положителна“.