„Флот на ренегатите“ заменя „сенчестите“ кораби в износа на руски петрол
Корабите в него плават без флаг, което е грубо нарушение на морското право и води до множество проблеми

„Сенчестият флот“ е бич както за природата, така и за пазарите. Откакто западните правителства ограничиха цената на руския петрол, той непрекъснато се разраства, като поставя крайбрежните държави по маршрута си пред опасността от аварии и петролни разливи. Всичко това е възможно благодарение на някои държави, които позволяват на тези „сенчести“ кораби да плават под техен флаг.
Сега обаче се появява нова категория плавателни съдове - още по-съмнителна и по-трудна за контролиране: флотът на ренегатите, който не плава под никакъв флаг, пише в свой анализ POLITICO.
Посред нощ на 10 април мистериозен кораб наближава Финския залив. Отплавайки от индийското пристанище Сика, той пътува към руския Уст-Луга, само на 32 км от Нарва, Естония. Това изобщо не е необичайно: откакто Западът наложи ценови таван от 60 долара за барел руски суров петрол през декември 2022 г., естонските и финландските власти свикнаха със сенчестите морски посетители, тъй като броят на съдовете, които плават към и от руските балтийски пристанища, рязко нарасна.
Обикновено тези кораби в сянка плават под удобните флагове на Габон, Монголия, Островите Кук, Коморските острови и Гвинея-Бисау, които на практика нямат никакъв морски опит, но са се превърнали в пристан за корабите, които не могат да получат флаг никъде другаде.
Но задържаният от естонците танкер „Кивала“ е различен. Той не плава под никакъв флаг.
Той е бил регистриран в Сейнт Китс и Невис. След това, през май 2023 г., когато флотът в сянка се разширява, собственикът променя регистрацията на флага му първо в Монголия, след това в Габон и накрая в Джибути в края на 2024 г. След това корабът просто плава без флаг.
Това е грубо нарушение на морския ред. Така че, докато „Кивала“ се приближава към изключителната икономическа зона на Естония, властите на страната го наблюдават отблизо. Веднага след навлизането му те го инструктират да влезе в териториалните води на страната. И макар че корабите в сянка обикновено полагат изключителни усилия да останат в изключителната икономическа зона, където крайбрежните държави имат много по-малко права, „Кивала“ без проблем се подчинява.
След като навлиза в териториални води, корабът е задържан от властите.
„Корабът нямаше държава на знамето. Кораб без държава. Подобни кораби всъщност нямат право да оперират. Естония се възползва от правото си да го задържи за проверка“, коментира пред POLITICO Вейко Комусаар, ръководител на естонския Съвет за полиция и гранична охрана (PPA).
Задържането се оказва правилен ход, тъй като естонските власти откриват, че танкерът има не по-малко от 40 неизправности. (При последната му проверка, извършена в руското пристанище Новоросийск през юни 2024 г., не са открити никакви проблеми). Петнадесет дни по-късно, след като най-сериозните му проблеми са отстранени, „Кивала“ получава разрешение да отплава, а Джибути се съгласява корабът да бъде под неин флаг до 7 май.
От вчера обаче „Кивала“ вероятно отново ще оперира самостоятелно, без флаг, защото това явно не е навредило на бизнеса: Откакто е премахнал регистрацията си през ноември миналата година, корабът транспортира суров петрол напред-назад между Русия и Югоизточна Азия. Когато е задържан от естонците, плавателният съд е бил на път за Уст-Луга, за да получи пореден товар руски суров петрол.
В известен смисъл е добре, че „Кивала“ плава без флаг: Това означава, че дори държави, които доскоро приютяваха сенчестия флот, вече са по-предпазливи. От друга страна обаче, фактът, че липсата на флаг изобщо не го е спряло да плава, подсказва една тревожна реалност: Собствениците на сенчести кораби са толкова безразлични към международните морски правила, че са готови да нарушават най-основната заповед на световното корабоплаване.
При нормални обстоятелства „Кивала“ е трябвало да бъде задържан в Уст-Луга, Сика или в някое от другите руски или индийски пристанища, които редовно посещава. Но това не е направено. Вместо това собственикът на кораба, неговите клиенти и всички тези пристанища просто са толерирали грубото нарушаване на морските правила. Те се чувстват комфортно, защото в днешните океани нарушаването на правилата е нещо обичайно и се случва все по-често - независимо дали става въпрос за флота в сянка, мистериозните инциденти с подводни кабели и тръбопроводи, нападенията на хутите срещу свързани със Запада търговски кораби, морския тормоз на Китай в Южнокитайско море или завземането на рифове, разположени във водите на други държави.
Що се отнася до флота на ренегатите, той крие същите рискове като сенчестия флот, включително основния въпрос какво се случва при инцидент. Обикновено държавата на флага играе водеща роля при справяне с аварии (и тяхното предотвратяване). Но какво се случва, когато няма флаг?