Във вторник европейските автомобилни гиганти Volkswagen, Mercedes-Benz и Stellantis обявиха по-ниски продажби и приходи за първото тримесечие, тъй като се подготвят за пускането на нови модели, сблъскват се с по-високи разходи и са засегнати от по-слабото търсене на нови автомобили заради запазването на високите лихвени проценти.

Новините се отразиха негативно на акциите на автомобилните производители. Тези на Mercedes се понижиха с 4,4%, на Stellantis - с 4%, а на Volkswagen - с 2,7%. Ценните книжа на трите компании, заедно с тези на BMW, бяха сред най-силно поевтинелите акции на европейския индекс на сините чипове в еврозоната STOXX50E, като Mercedes и Stellantis удариха най-ниските си стойности от февруари насам.

Слабостта в продажбите на автомобили засяга както масовите, така и моделите от най-висок клас, а автомобилните производители се опитват да задържат цените стабилни и обещават подобрения с напредването на годината и появата на нови модели на пазара.

"Всички те повече или по-малко страдат от едни и същи проблеми. Има проблеми с доставките и маржовете са под натиск", казва Мориц Кроненбергер, портфолио мениджър в Union Investment, който притежава дялове във Volkswagen, Stellantis и Mercedes-Benz, цитиран от Reuters. "Остава въпросът: дали т.нар. преходна година е свързана основно със смяната на моделите - или има и известна слабост на пазара от страна на търсенето? Последното остава валидно с оглед на високата инфлация, високите цени и слабата инерция при електрическите автомобили."

Традиционните европейски производители на автомобили са изправени пред редица предизвикателства както на Стария континент, така и извън него. Германските автомобилостроители, по-специално Volkswagen, са изправени пред нарастваща конкуренция в Китай от страна на местните играчи.

„През първото тримесечие Volkswagen се сблъска с много конкурентна среда", разкри пред анализатори финансовият директор Арно Анлиц.

Производителите на автомобили също така харчат огромни суми за нови, по-малко рентабилни електрически превозни средства, за да се конкурират с Tesla и да отблъснат конкуренцията на китайските производители, които въвеждат в Европа по-евтини електрически модели.

Слабост на пазара

След години на ограничено предлагане на автомобили, причинено от проблеми във веригата за доставки, свързани с пандемията, сега те преследват потребителите, които пък страдат от по-високите разходи за живот и завишените лихвени проценти.

"През първото тримесечие наблюдавахме слабост на пазара", посочи пред анализатори главният финансов директор на Mercedes-Benz Харалд Вилхелм при отчета за тримесечието. "Нашите автомобили от най-висок клас не можаха да се измъкнат напълно от тази пазарна слабост".

Вилхелм допълни, че водещият германски производител ще отстоява високите ценови нива за луксозните си автомобили, тъй като смяната на моделите и затрудненията във веригата за доставки са навредили на резултатите му.

Хавиер Гонзалес Ластра, инвестиционен партньор в Tema ETFs, коментира, че "стратегията за премиализация" на Mercedes, насочена към луксозните модели от най-висок клас, е от ключово значение за цената на акциите му.

"Данните за първото тримесечие показват, че не е сигурно, че ръководството може да постигне добри резултати", посочва той. "Пазарът би трябвало да им даде известно пространство, но това увеличава залозите за второто тримесечие“.

Mercedes отчете 30% спад на печалбата за първото тримесечие, докато Volkswagen - 20% спад на оперативната печалба, а Stellantis заяви, че приходите му са намалели с 12% през Q1.

Но въпреки спада в продажбите и по-ниската печалба на Volkswagen и Mercedes (Stellantis съобщи само данни за приходите) и трите компании се придържат към целите си за 2024 г., тъй като се очаква новите им модели ще се появят на пазара.

В изказване пред репортери финансовият директор на Stellantis Натали Найт заяви, че доставките и приходите на автомобилния производител са били повлияни от прехода към новото продуктово портфолио на групата, като компанията намалява запасите, "за да засили силното ни относително ценообразуване" преди пускането на продукти на пазара тази година в ключови региони.

Фабио Калдато, портфолио мениджър в AcomeA SGR, акцентира, че въпреки че Stellantis е потвърдила целите си за печалба през 2024 г., италианският фонд мениджър не разполага с достатъчно информация, за да направи собствена прогноза за представянето на автомобилния производител през тази година.

"Оставаме положително настроени към Stellantis, но намираме повече стойност в други производители на автомобили", казва той.

AcomeA SGR държи дялове в редица автомобилни производители, но не разкрива публично своите авоари.

Volkswagen пък заяви, че поръчките са се увеличили към края на първото тримесечие, което би трябвало да повиши резултатите му за второто тримесечие. Най-големият автомобилен производител в Европа планира 30 нови модела през тази година, което би трябвало да увеличи продажбите до края на 2024 г.