Пандемията предизвика огромен скок в продажбите на яхти.

"През последните месеци отново наблюдаваме увеличение на брокерската дейност на продадени яхти", обяснява пред CNBC Ричард Алън, главен оперативен директор на базираната в Хонконг компания за яхти Simpson Marine.

Това беше очаквано, смята Паоло Казани, главен изпълнителен директор на базираната в Монако компания Camper & Nicholsons. "Като индустрия в световен мащаб продадохме два пъти повече яхти през 2021 г., отколкото през 2019 г.", допълва той.

Цени на пазара втора ръка

Ентусиазмът към яхтите остава висок, въпреки че продажбите са намалели от 2021 г. казва Казани.

"Индустрията се връща към 2019 г. И трябва да правим разлика между брокерските услуги и новите съдове, защото търсенето на нови все още е доста високо".

Тъй като на брокерския пазар се появяват повече яхти, цените са се понижили, макар и леко, спрямо високите стойности от времето на пандемията, обяснява експертът.

"Цените все още са доста високи. Има разлика между търсенето и предлагането, но вярваме, че през 2024 г. все пак ще има намаление."

По-малък от очаквания растеж в Азия

Някои купувачи на яхти в Азия обаче не продават, допълва Алън, а всъщност се насочват към по-големи плавателни съдове.

"Те наистина се наслаждават на начина на живот с яхти и вече се преориентират към по-големи."

Азия – континент с нарастващо богатство и многобройни островни държави, много от които се къпят в целогодишна топлина, отдавна се разглежда като следващата точка на глобален растеж на яхтите.

Казани и Алън, които разговаряха с CNBC на втория годишен Сингапурски фестивал на яхтите, са съгласни, че пазарът на яхти на континента се разраства.

Но според Казани темповете са "по-малки от очакваните" по много причини, включително култура, начин на живот и липса на инфраструктура. Според Алън разнородните и обременителни "правила и разпоредби" възпрепятстват напредъка.

"Трябва да улесним движението в региона. В една страна може да управлявате яхта с определен размер, а в друга - не. Така че тези неща – бюрокрацията, пречат."

Сложните визови изисквания за чуждестранните екипажи също са проблем, както и високите данъци върху вноса, които на някои пазари могат да достигнат 40%.

"Трябва да лобираме пред правителствата, за да улесним вноса на яхти", казва Алън. "Има много лобистки групи като ICOMIA, които работят по-активно с различните търговци, за да имат гласност пред правителството."

Международният съвет на асоциациите на морската индустрия, или накратко ICOMIA, беше домакин на двудневна конференция преди Сингапурския яхтен фестивал в края на април, за да разгледа проблемите, с които се сблъсква индустрията - от устойчивото задвижване до липсата на инфраструктура за яхтени пристанища в страни с голям потенциал, като Индонезия, Филипините и Виетнам.

Отвъд купуването и чартърите

Simpson Marine изчислява, че глобалният пазар на морски развлечения ще достигне приблизително 46,5 милиарда долара през 2027 г., което ще се отрази на местната икономика чрез създаване на работни места и приходи от туризъм.

"В яхтената индустрия работят хиляди и хиляди хора, които строят, поддържат обслужват всички компоненти", казва Алън.

По-новите форми на собственост правят яхтинга по-евтин, което отваря индустрията.

Един от моделите, който е особено популярен в Австралия, е частичната или синдикалната собственост, при която собствениците купуват дял от яхтата.

Други пък избягват собствеността изобщо, като избират гъвкави абонаментни модели, които сега са норма за много форми на развлечение - от музика до телевизия.

"Наблюдаваме огромен ръст на клубовете за яхти. Това е нещо като присъединяване към фитнес или голф клуб. Плащате месечен членски внос и получавате правото да ползвате яхта толкова дни в седмицата. И това е много популярно за хората, които не искат да се занимават с всички проблеми, свързани с притежаването на яхта.", допълва Алън.