Тъй като американските вериги за доставки се отделят от Китай, мексиканският производствен сектор се превръща в големия печеливш от търговската война между двете най-големи икономики в света.

Производството в Мексико е привлекателно за компании, които са преживели затруднения във веригата за доставки от времето на пандемията или искат да намалят зависимостта си от търговията между САЩ и Китай в условията на геополитическа несигурност. Това напрежение се превръща в катализатор за т.нар. ниършоринг (nearshoring) – процес, при който компаниите преместват производствените си мощности по-близо до родните си пазари.

Алберто Рамос, ръководител на отдела за латиноамерикански икономически изследвания в Goldman Sachs, коментира пред CNN, че тъй като ниършоринга продължава да набира скорост и глобалните вериги за доставки се реорганизират, мексиканският производствен сектор има възможност за дългосрочен успех. По думите му Мексико и Китай от години се конкурират за производствения пазар на САЩ, но на фона на променящите се отношения между двете най-големи икономики в света, централноамериканската държава изглежда готова да дръпне едни гърди напред.

През 2023 г. Мексико изпреварва Китай като най-голям износител за САЩ. Този износ се дължи на производството, което съставлява 40% от икономиката на страната, изчисляват от Morgan Stanley. Вносът на САЩ от Мексико продължава да се увеличава през февруари, според търговски данни от 4 април, публикувани от американското Министерство на търговията. В същото време китайският износ за САЩ е намалял с 20% през 2023 г. в сравнение с 2022 г.

Търговският представител на САЩ Катрин Тай коментира, че веригите за доставки са направили американската икономика прекалено зависима от азиатската държава в миналото.

"Предизвикателството за нас е как да създадем по-голяма устойчивост в икономиката и в търговията си. Защото точно сега, по начина, по който функционира търговията, нашите вериги за доставки са толкова заплетени и създават толкова голяма концентрация в китайската икономика, че всички ние се чувстваме изключително уязвими", казва Тай.

На фона на променящите се геополитически условия и засилващата се конкуренция американските и китайските компании виждат потенциал в мексиканското производство - ниските разходи за труд, географската близост до американските пазари и споразумението за свободна търговия между САЩ, Мексико и Канада (USMCA), създадено през 2020 г., прави търговията в Северна Америка по-рентабилна и ефективна. Всички тези фактори допринасят за потенциален бум.

Произведено къде?

Макар че политиката на САЩ има за цел да намали зависимостта от Китай и да "създаде по-голяма устойчивост" на местната търговия, преместването на веригите за доставки може да се окаже трудна задача. Всъщност стремежът на САЩ да се откъснат от китайската икономика може да позволи на Китай да получи достъп до нови пазари и да избегне американските мита.

Автомобилите са основен експортен продукт за Мексико и илюстрират в голяма степен случващото се. Страната е глобален център за автомобилни заводи, в който се намират производства на много големи компании, работещи в САЩ, включително General Motors, Ford, Stellantis и още близо дузина други. На практика всеки американски производител на автомобили зависи от части от Мексико за производството на своите модели, тъй като тези части могат да бъдат значително по-евтини от произведените в САЩ. В същото време споразуменията за свободна търговия като USMCA означават, че компаниите в САЩ, Мексико и Канада са изправени пред по-малко пречки при преместването, продажбата и закупуването на части в Северна Америка. Едновременно с това през 2018 г. САЩ повишиха митата върху вноса от Китай, което оскъпява достъпа на китайски стоки до американските пазари и възпира компаниите да разчитат на китайски вериги за доставки.

Автомобилите се нуждаят от десетки хиляди части, които могат да се произвеждат на различни места. И докато производственият сектор на Мексико увеличава износа си за САЩ, китайските компании може би използват Мексико като маршрут, за да избегнат американските мита върху техните стоки, според Xeneta, платформа за сравняване на тарифите за океански превози и проучване на пазара. Износът на морски контейнери от Китай за Мексико се е увеличил с близо 60% през януари в сравнение с предишната година, според статистиката за търговията с контейнери, анализирана от платформата.

Този скок в износа от Китай за Мексико предполага възможността "увеличението на търговията, на което сме свидетели, да се дължи на опитите на вносителите да заобиколят американските мита", посочва Питър Санд, главен анализатор в Xeneta.

В доклад на Moody's Analytics от април се казва, че макар Мексико да е увеличило производствената си продукция, производството може да бъде стимулирано и от стоки, произведени извън страната. Увеличението на мексиканския износ за САЩ "приблизително съвпада с едновременното и тясно свързано нарастване на мексиканския внос от Китай", според анализаторите и на S&P Global Market Intelligence Хосе Енрике Севиля-Масип и Джон Рейнс.

Рамос от Goldman също казва, че съществува икономически стимул да се премести производството в Мексико, за да се избегнат митата.

"Това е начин да се заобиколят политическите цели, които стоят зад въвеждането на митата", казва той пред CNN.

Затова и на Капитолийския хълм законодателите обръщат внимание на възможността китайската стомана да избягва американските мита. Администрацията на Байдън обяви, че вече работи с мексиканското правителство, за да попречи на Китай и други държави да заобикалят ставките върху стоманата и алуминия чрез внос от там. Още през февруари Тай алармира за "липсата на прозрачност" около вноса на стомана и алуминий в Мексико от "трети страни" по време на среща с Ракел Буенростро, министър на икономиката на страната. Опасенията за заобикаляне на митата предизвикаха отговор от страна на настоящият президента на САЩ - и по всичко личи, че ще продължат да го предизвикват и след изборите, който и да ги спечели, тъй като се предвижда USMCA да бъде преразгледано през 2026 г. Както президентът Джо Байдън, така и претендентът за Белия дом Доналд Тръмп подкрепя цели за увеличаване на местното производство, но се разминават в мненията си за това как да се постигне това. Наскоро Байдън заяви пред работници в стоманодобивния сектор в Питсбърг, че правителството на САЩ трябва да обмисли утрояване на митата върху китайската стомана. А Тръмп предложи 60% мито върху китайските стоки, ако се върне на президентския пост.

"С оглед на това, че и двамата кандидати за президент на САЩ се борят да спечелят важни колебаещи се щати в Средния Запад, които имат значителна автомобилна индустрия, въпросът за търговията между САЩ, Мексико и Китай само ще се засилва с развитието на президентската кампания през 2024 г.", казват Севиля-Масип и Рейнс от S&P Global.

Постепенна промяна

Въпреки че веригите за доставки се променят, преместването на фабриките не винаги е толкова просто начинание. То може да изисква значителни инвестиции - от време до пари и хора. Но компаниите, които предприемат подобни ходове, създават дългосрочни възможности за мексиканската производствена индустрия.

"Със сигурност имам чувството, че нещата в Монтерей, град в северната част на Мексико, процъфтяват", казва Кристофър Енемаерке, портфолио мениджър в RBC. „По време на неотдавнашно пътуване до там се срещнахме с компании и експерти в областта на недвижимите имоти и мненията бяха, че ниършорингът вероятно ще бъде многогодишен двигател на растежа за Мексико, особено в северната част на страната".

Tesla например заяви миналата година, че ще построи нов завод в Монтерей.

"Ние сме изключително развълнувани от това", заяви главният изпълнителен директор Илон Мъск по време на деня на инвеститорите на компанията, като добави, че заводът ще увеличи капацитета на компанията, а няма да замени вече съществуващ такъв на друго място.

„Настроенията на място са позитивни, но повечето инвестиционни потоци тепърва предстоят да се видят“, казва Рамос от Goldman Sachs.

Анализатори от Morgan Stanley изчисляват, че стойността на износа на Мексико за САЩ ще нарасне от 455 млрд. долара до около 609 млрд. долара през следващите пет години. Това прави Мексико привлекателна база за много китайски компании. Производителят на електромобили BYD, глобален конкурент на Tesla, обяви през февруари планове за голямо разширяване на дейността си в Мексико. Въпреки че BYD понастоящем не продава автомобили на американския пазар, преместването в Мексико би осигурило по-добър достъп до мексиканския пазар и същевременно би подготвило компанията за евентуално навлизане в САЩ.

"Много е вероятно китайските инвестиции и износът за Мексико да се превърнат във водеща тема преди насроченото за 2026 г. преразглеждане на USMCA", казват Севиля-Масип и Рейнс.

Дотогава обаче места като Монтерей ще продължат да извличат ползи от търговското напрежение между САЩ и Китай.

Монтерей, казва Енемаерке от RBC, "се усеща като процъфтяващ, нов и динамичен, повече от други индустриални градове, в които съм бил, но които са предимно в Азия".