За повечето собственици на яхти частният СПА център е задължителен елемент на борда. Сауната е само приятно допълнение.

Един или два джета правят дните в морето много по-забавни. А ако на борда нямате човек, който да ви готви храна, достойна за звезда на Мишлен, може и да останете на сушата.

В света на огромните яхти нищо не е прекалено, щом някой е готов да похарчи осем или деветцифрена сума, за да проектира плавателния съд на мечтите си, или 500 000 долара на седмица, за да го наеме, пише Business Insider.

"Яхтингът не е рационално, а емоционално занимание", казва Ралф Дейзърт, ръководител в SuperYacht Times.

И макар че има някои класически характеристики, като джакузита и барове, това, което искат собствениците на суперяхти, непрекъснато се променя и развива. Може да означава повече членове на екипажа, повече място за хеликоптери, но може да включва и салони за маникюр и голф игрище.

"Летвата на базовите очаквания се повиши неимоверно през последните четири или пет години", допълва Андерс Къртен, главен изпълнителен директор на брокерската компания Fraser Yachts.

До голяма степен това се дължи и на пандемията. Покупките на суперяхти нараснаха, докато животът и луксозните пътувания на сушата спряха. Макар че пазарът в момента леко се е успокоил, броят на поръчаните суперяхти – 1166 към септември според Global Order Book на Boat International, все още е над нормите преди пандемията.

"Това, което пандемията ни показа, е, че апетитът да бъдеш в открити води, да живееш морски начин на живот, е все още толкова валиден, колкото и преди", категоричен е експертът.

Това означава, че във водата има много пари.

Общата стойност на 203-те суперяхти с дължина над 30 м, доставени миналата година, е 6,4 млрд. долара по данни на SuperYacht Times. Новите съдове по поръчка от най-престижните корабостроителници в света – Lurssen, Feadship, Oceanco, Benetti, могат да достигнат стотици милиони. Дори употребяваните суперяхти достигат цени до 75 млн. долара.

На пазара не са само традиционни купувачи, като богати двойки в пенсионна възраст, които търсят място за почивка, или знаменитости, които търсят забавление далеч от папараците.

Новите клиенти често са по-млади и имат семейства, така че искат работни пространства и помещения за кино вечери, достъп до фитнес уреди или дори истински пещи за пица.

"Това нямаше как да се случи през 90-те години", казва Джована Вители, вицепрезидент на Azimut Benetti Group, най-големият производител на суперяхти в света.

Когато Nabila на Benetti отплава през 1980 г., нейният 50-членен екипаж, инкрустираните със злато и диаманти интериори и пищните партита привличат вниманието на пресата и дори вдъхновяват песента на Queen Kashoggi's Ship (Седем години по-късно Доналд Тръмп купува Nabila за 30 млн. долара, преименувайки я на Trump Princess).

Вители си спомня и за клиент, който настоявал за реплика на Сикстинската капела над масата за хранене в яхтата.

С днешната дата, тенденциите се променят, а пищният лукс постепенно започва да отстъпва на функционалност.

Вместо изключително голям сейф за пушки, който един от строителите е конструирал за руски собственик на яхта, новите плавателни съдове имат баскетболни игрища, сауни, асансьори и луксозни фитнес зали. Възможностите за почивка, независимо дали става дума за масажен салон или станция за маникюр, са десетки. Някои бани имат луксозни тоалетни Toto, струващи около 20 000 долара.

А каква е ползата от салон за масаж, ако никой на борда не може да го направи? Ето защо много суперяхти побират два пъти повече членове на екипажа, отколкото гости.

Не е необичайно да се търси палубен персонал, който може да приготвя коктейли, да свири на инструмент, може би да забавлява гостите с пеене, а в идеалния случай дори да прави масаж.

Разбира се, екипажът има своята цена. Повечето се считат за служители на пълен работен ден, което изисква заплати и придобивки като здравно осигуряване. Капитаните, първите помощници и главните инженери често получават шестцифрени суми годишно без бакшишите. Обикновено за бакшиши за екипаж, работил по време на едноседмична ваканция, са нужни шестцифрени суми.

Важни са не само удобствата на борда. Това, което в бранша се нарича "играчки" – водни пързалки, джетове и оборудване за подводно гмуркане, дори т.нар. бананови лодки, струва от стотици до милиони долари.

В това отношение, небето е границата, казват експертите.

Разбира се, ако не можете да поберете всички тези играчки в складовото пространство на яхтата, можете просто да използвате друга лодка. Поддържащата яхта на Безос сама по себе си е суперяхта с размери 75 м и струва десетки милиони долари. Основната Koru е за 500 млн. долара.

Поддържащите яхти са и по-бързи, което означава, че екипажът може да стигне пръв до дестинацията и да подготви джетовете и другите играчки. Докато собственикът пристигне, всичко вече е готово и той може да се забавлява.

Дори тендерите, по-малките плавателни съдове, превозващи гостите до брега, са луксозно изпълнение.

Nero, 90-метровата красавица, която може да наемете срещу около 500 000 долара на седмица, създадена по модела на кораба на J.P. Morgan от 30-те години на миналия век, има специални тендери, които съответстват на дизайна. Най-скъпите са за седемцифрени суми. Nero има три.

Едно от нещата, които очевидно не са се променили в суперяхтите, е демонстрацията. Ако съседната яхта в пристанището има кино на открито, естествено е да искате такова и на вашата палуба. Същото важи и за винарната или хеликоптерната площадка.

"Това е нещо като празник на успеха ви в живота, на богатството", казва Вители, чийто работодател стои зад яхтата Lana, която Бил Гейтс нае за рождения си ден преди три години.

А това е от полза за производителите на яхти и брокерите, които обслужват свръхбогатите. Нашата работа е да сбъдваме мечтите на клиентите, допълват те.