Ексцентричните рекламни кампании са нещо като ритуал за компаниите и брандовете, искащи да привлекат вниманието на публиката.

Възмущението рядко се е фатално за имиджа и печалбите им, а иновациите зад рекламите, често стават класика в маркетинг индустрията.

Пример за това са скандалните реклами на Wonderbra от 1994 г., които тази година имат 30-годишен юбилей, пише CNN.

Плакатната кампания имаше за цел да популяризира сред младото поколение модел сутиен, популяризиран за първи път през 60-те години на миналия век.

Снимките бяха дело на фотографката Елън фон Унуърт, а звезда на цялата кампания беше топмоделът, тогава на върха на славата си, Ева Херцигова.

Слоганите, използвани на пазара в Обединеното кралство, бяха толкова фини, колкото и намигването в забавен кадър.

"Имаш ли нещо против да доведа няколко приятели?", гласеше един от тях, докато Херцигова се навежда напред, за да демонстрира технологията на бюстието, която не се поддава на гравитацията.

"Или просто се радваш да ме видиш?", беше друг.

Но най-въздействащият и запомнящ се беше много по-прост: "Hello Boys" (Здравейте, момчета), гласеше той.

Разбира се, сутиените тип Push-up (с повдигащ ефект) не са новост - един от първите такива датира от 1948 г.

Марката Wonderbra, която води началото си от края на 30-те години на миналия век като продължение на Canadian Lady Corset Company (по-късно известна като Canadelle), представя първия си push-up модел през 1963 г.

През 50-те години на миналия век Canadelle за пръв път регистрира търговската марка Wonderbra в САЩ, а по-късно дава лиценз на британската марка за чорапогащи Gossard да продава сутиените в Обединеното кралство.

Но в началото на 90-те години на ХХ в. корпорацията Sara Lee (която по това време е придобила Canadelle и иска да разшири присъствието си на пазара на интимно облекло) си възвръща лиценза и възобновява производството на Wonderbra в САЩ и Обединеното кралство чрез собствената си марка бельо Playtex.

Кампанията от 1994 г. се присъединява към залп от реклами, които британската преса нарича "битка на сутиените" между Playtex и Gossard, която по това време предлага подобен продукт "Ultrabra". (Версии на сутиена с push-up ефект се продават и от Victoria's Secret, Maidenform и Vanity Fair Lingerie).

Ефектът на пищен бюст често се възприема като пряк отговор на идеала за суперслабо тяло на супермоделите от 90-те като Кейт Мос, Джоди Кид и Джейми Кинг.

"Пищното деколте вече не е природна случайност, а модна опция", пише през 1994 г. журналистката Роксана Робъртс във Washington Post.

По това време тя съобщава, че универсалният магазин Hecht's във Вашингтон, окръг Колумбия, е получил 1200 телефонни обаждания със запитвания за Wonderbra, след като е показал реклами преди подновяването на продажбите.

Макар че кампанията в САЩ е по-малко ефектна от британския си аналог (слоганът "Hello Boys" е изоставен в полза на неясни шеги като "Кой се интересува, ако денят е лош за прическата"), рекламата все пак има въздействие.

"За един ден Wonderbra получи повече място за реклама в New York Times, отколкото Федералният резерв", казва Джон Брайън, покойният председател на Sara Lee, на пресконференция през 1996 г.

Част от огромния успех на рекламите се дължи на смелото им позициониране. Херцигова е на огромни билбордове в Обединеното кралство и САЩ, които се извисяват над високите сгради като хиперсексуална Годзила.

"Кампанията е необичайна, тъй като дотогава рекламата на бельо се ограничава предимно до женски списания", обобщава лондонският музей "Виктория и Албърт", който притежава един от отпечатаните плакати в библиотечната си колекция. В Обединеното кралство се носят слухове, че крайпътните билбордове са били толкова провокативни, че мъжете шофьори са катастрофирали при вида на гърдите на Херцигова.

Но макар да няма доказателства за някакви произшествия, британските експерти по пътна безопасност определиха билбордовете на сутиена, както и последвалите ги подобни реклами, като тази на британската марка за бельо Sloggi, изобразяваща жени с голи бедра, които карат велосипеди, като опасни и разсейващи.

Кампанията се оказа твърде силна за някои британски пуритани и местните власти я забраниха в Бирмингам, втория по големина град в Обединеното кралство.

Междувременно, други изразиха несъгласие с посланията на Wonderbra. Кампанията стана пример за сексистки маркетинг в академични есета и журналистически статии, потребителски фокус групи също я обявиха за сексистка. Британският Орган за рекламни стандарти реагира на наплива от жалби, които получи, но в крайна сметка ги отхвърли в полза на хумористичния тон на рекламите.

Оттогава насам образът на Ева Херцигова по сутиен, по-секси от всякога, се смята за една от най-запомнящите се реклами в британската история.

Кампанията дори е подновявана два пъти: веднъж през 2011 г. от благотворителната организация за борба с рака на гърдата Coppafeel и през 2019 г., когато известният слоган "Hello Boys" е променен на "Hello Girls" в опит да бъде модернизиран, макар че кампанията предизвиква по-малко вълнение.

Getty Images/ Ева Херцигова позира със сутиен Wonderbra в Лондон

"Hello Boys" беше много провокативна", коментира самата Херцигова пред британското списание Tatler през 2019 г.

"Беше и много силно послание срещу феминистките обвинения, защото мисля, че имаше овластяващ, освобождаващ ефект върху жените. Това, което те казват сега, е: "Аз съм това, което съм. Приемете го", допълва топмоделът.