Илон Мъск изглежда е напът да внедри системата за "пълно самоуправление" на Tesla на най-големия автомобилен пазар в света. Той отлетя от Пекин в понеделник, след като в неделя се срещна с китайския премиер Ли Цян и сключи сделка с местния технологичен гигант Baidu за използване на картографските и навигационните системи на групата. Часове по-рано китайската индустриална група заяви, че електромобилите на Tesla са сред над 70-те модела, които са били успешно тествани за съответствие с правилата за сигурност на данните.

Взети заедно, всички тези неща показват, че Мъск изглежда е изгладил пътя за внедряване на технологията за полуавтономно шофиране (FSD) на американската компания в Китай. В резултат на това цената на акциите на Tesla затвориха в понеделник с ръст от 15,3%, достигайки 194,05 долара, след съобщенията за сделката с Baidu. Все пак те остават на половината от пика си през 2022 г.

Ето какво означава пътуването на милиардера до Китай за Tesla и за правителството в Пекин.

Колко струва китайското одобрение за Tesla?

Тъй като продажбите спадат, а конкуренцията става все по-ожесточена, Tesla все по-често говори за търговските възможности, които предлага нейната технология за самоуправление.

"Да се изправиш до стената по отношение на автономността е ослепително очевиден ход", написа Мъск в X, неговата платформа за социални медии, този месец.

Том Нараян, анализатор в RBC Capital Markets, коментира пред Wall Street Journal, че приходите от автономното шофиране оформят една пета от неговата целева цена на акциите на Tesla. Автомобилният производител таксува американските шофьори с 99 долара на месец, за да активират "пълно самоуправление" - частично автономна система, която привидно шофира вместо водачите, но все още изисква те да внимават. Разрешението да се предлага същата услуга в Китай, където компанията има около 1,6 млн. автомобила на пътя, "ще отключи значителен парк от автомобили Tesla, които могат да се таксуват абонаментно", казва Нараян.

Навлизането на системата в Китай също така ще "тласне Tesla още по-напред, за да се превърне в индустриален стандарт за софтуер и ще насърчи други производители на автомобили да лицензират нейната технология", добавя той.

Дан Айвс, анализатор в Wedbush, на свой ред заявява, че пътуването на Мъск е довело до "дългоочакваното одобрение на FSD", което е равносилно на "преломен момент" за компанията. Според него дългосрочната оценка на Tesla "зависи" от приходите от автономия. По думите му Китай е бил "липсващото парче от пъзела".

"Това е ключов момент за Мъск, както и за Пекин, в момент, в който Tesla е изправена пред огромна конкуренция на вътрешния пазар на електрически превозни средства в страната, заедно с по-меко търсене", акцентира още той.

Ще промени ли новата технология тенденцията на забавящ се ръст на продажбите на Tesla?

Tesla залага на глобализирането на технологията си за самоуправление, тъй като основната ѝ гама електрически превозни средства остарява в сравнение с по-новите продукти на китайските ѝ конкуренти. Докато съперникът BYD се стреми да пусне на пазара автомобили в рамките на 18 месеца от създаването им, от пускането на Model Y - най-продаваният автомобил на Tesla - изминаха четири години. Компанията обяви спортния автомобил Roadster през 2017 г., но все още не е започнала производството му. Миналата седмица Мъск обеща, че през следващата година ще се появи нов модел с по-ниска цена.

Но въпреки че "освеженият" Model 3 влезе в производство тази година, компанията все още предлага продукти, които са значително по-стари от тези на нейните конкуренти.

"Гамата на Tesla изглежда доста стара", казва бивш ръководител на компанията. "Технологията на батериите е добра, но има и други, особено китайците, които вероятно са по-добри. Въпросът, ако тя внедри FSD, е колко време още ще има технологично предимство в това отношение?".

Експанзията в Китай ще бъде тест за това как технологията за самоуправление на Tesla се противопоставя на местните конкуренти.

"Те залагат на това, че става дума за технология, която стимулира или спира решението за покупка", казва бившият изпълнителен директор. „Но не е ясно доколко потребителите извън градските райони са уверени в нея. FSD работи в Силициевата долина, но не и в Илинойс. За масовия пазар това все още изглежда като магия."

Защо помощта за Tesla е важна за Китай?

При управлението на президента Си Дзинпин много експерти смятат, че Китай е дал приоритет на сигурността пред икономическия растеж и на вътрешната технологична независимост пред интеграцията с външния свят.

Анджела Джан, професор по право в University of Hong Kong и автор на две книги за китайското технологично регулиране, посочва, че има признаци, че Пекин "смекчава" подхода си, тъй като се нуждае от чуждестранни инвестиции, за да подкрепи икономиката, която е в "дълбоки затруднения".

„Китайските производители на електромобили искат да доминират на световните пазари и Пекин има силен стимул да покаже на света, че проблемите със сигурността на данните не са пречка за международната търговия с китайски електромобили“, казва тя.

Фън Чучън, партньор в специализираната за Китай изследователска компания Hutong Research, пък акцентира, че разрешаването на технологията за самоуправление на Tesla има "стратегическа стойност" за Пекин.

„В продължение на няколко години Администрацията за киберпространството на Китай разгръща мащабна правна рамка за това как предприятията събират и използват данни, със строги правила за трансграничните потоци, които се разглеждат като риск за китайската сигурност или гражданите на страната. Въпреки опасенията на Запада за "прекомерна сигурност", неотдавнашното развитие на китайските правила за данните е по-скоро "в подкрепа на растежа", категоричен е той.

Пекин привежда правилата си за изходящ трансфер на данни в съответствие с CPTPP и DEPA - два ключови регионални търговски пакта.

"Разгръщането на Tesla в Китай ще бъде много желано за Пекин, за да докаже, че неговият регулаторен режим за данни набира сила", смята Фън.

Може ли Tesla да си върне лидерската позиция на китайския пазар?

Китай е най-големият пазар на Tesla извън САЩ, жизненоважна част от веригата за доставки на електромобили и с нарастващо значение като регионален експортен център. Решението на Мъск от 2018 г. да построи завод за няколко милиарда долара в Шанхай се смята за катализатор на бързото развитие на китайската индустрия за електрически превозни средства. Но оттогава насам тя се развива бурно, а делът на Tesla в продажбите на нови електрически превозни средства е 7,5% в сравнение с 33% за подкрепяната от Уорън Бъфет BYD. Основното оплакване от страна на китайските потребители е липсата на нови модели на Tesla и високотехнологични функции.

Въпреки скока на цената на акциите в понеделник, анализаторите в Китай остават предпазливи. Том Нунлист, експерт по китайско технологично регулиране в базираната в Пекин консултантска компания Trivium, заявява, че регулаторната среда в Китай "все още се развива".

"Хората, които следят за безопасността на автономното шофиране по магистралите, са истински професионалисти. Те няма да смекчат стандартите си заради това посещението на Мъск", смята той.

Ту Ле, основател на консултантската компания Sino Auto Insights, от своя страна, акцентира, че местните конкуренти, сред които Xpeng, Nio и Li Auto, разполагат със собствени системи за самоуправление и биха намалили цените си "в момента", в който сметнат, че потребителите предпочитат технологията на Tesla.

"Западните анализатори смятат, че Tesla автоматично печели", казва той. "Но няма никакви гаранции за това."