Новият филм на ужасите Late Night with the Devil излезе по кината в края на миналия месец, придружен от много добри отзиви.

Достигна 96% рейтинг в Rotten Tomatoes и счупи рекордите в боксофиса за своя разпространител IFC Films

По всичко личеше, че е на път да се превърне в историята на успеха на независимите филми през първата половина на 2024 г.

Но бурните аплодисменти бързо затихнаха, след като се разпространи информация, че във филма е използван генеративен изкуствен интелект, пише Fast Company.

Не след дълго зрителите действително забелязаха AI, а ориентираната към киното социална мрежа Letterboxd преля от негативни отзиви.

Начинът, по който AI е използван в Late Night with the Devil, e интересен, защото подчертава един недискутиран елемент на технологията: че за киното може би е скучна.

Когато чуете, че във филм на ужасите има изкуствен интелект, може да предположите, че той е заменил традиционните ефекти, но случаят всъщност не е такъв. Late Night with the Devil е изпълнен с класическите сцени с кръв, слуз и левитиращи предмети. AI образите се появяват на екрана само за кратко.

Действието се развива в нощта на Хелоуин през 1977 г. и проследява водещ, който призовава демон на живо по телевизията. Филмът е изграден като епизод от токшоу и в различни моменти се прекъсва с рекламни паузи.

Именно по време на тези прекъсвания генерираните от изкуствен интелект изображения се използват като междинни кадри. В общи линии, те са просто ретро снимки на скелети с името на измисленото токшоу.

Още по-любопитно е, че те изглежда са сравнително ново допълнение към филма. Според зрители, които са гледали премиерата му, генерираните от изкуствен интелект изображения не са били в по-ранната версия.

Режисьорите Камерън и Колин Кърнс обясняват пред Variety: "Експериментирахме с AI за три неподвижни изображения, които редактирахме допълнително и в крайна сметка те се появяват за много кратко.

Дъг Шапиро, медиен консултант и анализатор, смята, че генеративният изкуствен интелект се появява най-често по време на предварителната и постпродукцията.

"Вместо да похарчите куп пари за анимация и да плащате на много квалифицирани художници, които да прекарат 12 седмици, за да измислят концепция, сега можете да влезете в залата с готовата продукция, която сте направили за една нощ."

Студиата също започнаха да използват AI, за да коригират смеха на актьора или да изчистят несъвършенствата на лицето му, които могат да бъдат забелязани едва след приключване на снимките. И в двата случая зрителите може дори да не разберат, че гледат нещо, променено от модел с изкуствен интелект.

Но Шапиро смята, че използването на изкуствен интелект в Холивуд ще се увеличи, тъй като студиата се чувстват по-комфортно с технологията и допълва, че реакцията на Late Night with the Devil вероятно е временна.

"Ще става все по-трудно да се каже къде спира въздействието на човека и къде започва AI", убеден е той.

Разбира се, това е при условие, че AI може да стане по-добър и че съюзите позволят на студията да продължат да го използват. Миналогодишните стачки на WGA и SAG бяха вдъхновени от множество предизвикателства пред американската развлекателна индустрия, като AI беше посочен като основен проблем. И WGA, и SAG излязоха с основни защити срещу изкуствения интелект. Но това не спря технологията.

Още през 2021 г. Marvel използва генерирани от AI реплики на статисти. По-рано тази година True Detective на HBO Max беше хванат, че използва плакати, генерирани от изкуствен интелект.

Миналия месец Р. Ланс Хил, сценаристът на Road House, съди Amazon Studios, обвинявайки ги в нарушаване на авторските права и твърдейки, че са използвали AI аудио, за да направят автоматична замяна на диалога по време на стачката на SAG миналото лято.

"Мисля, че хората, които взимат тези решения, просто се интересуват дали трябва да наемем допълнителен човек, който да прави определено нещо. Не? Чудесно. Нека изберем най-евтиния вариант", обяснява Зак Силбърг, продуцент и телевизионен редактор.

Но не само холивудските мениджъри, мечтаещи за по-евтини продукции, са двигател на развлекателните програми с изкуствен интелект.

Компаниите, разработващи технологията, бързо осъзнаха, че Холивуд е идеалното място за пазаруване на най-новите им модели. Наскоро Bloomberg съобщи, че OpenAI вече активно предлага на студиата своя нов генератор на видеоклипове с изкуствен интелект Sora.

"Това е първият късометражен филм, направен със Sora. В него се разказва за човек с глава на балон. И всеки кадър прилича на снимков материал. Няма никакъв замисъл или артистичност", допълва Силбърг.

Трудно е обаче да се намерят истински художници, които са готови да използват инструментите на изкуствения интелект.

Повечето големи платформи за изкуство се сблъскаха с огромна съпротива от потребителите, че позволяват AI изкуство и дори има нова технология – Nightshade, която художниците използват, за да блокират изображенията си за обучение на генеративен изкуствен интелект.

Но графичният дизайнер и пионер в областта на дигиталното изкуство Роб Шеридан експериментира с инструменти като Midjourney от самото им стартиране.

"Естественият ми инстинкт беше да кажа: "Добре, как да направя така, че това да работи за мен? Как да потвърдя, че то е вписано в мен като творец? И мога ли да намеря авторство в него?", казва той.

Според него, вече е очевидно, че технологията никога няма да може да работи без хора, които знаят как да я интегрират в съществуващите форми на изкуство, независимо дали става дума за плакат или игрален филм.

Което със сигурност е вярно за Late Night with the Devil.

Междинните елементи с изкуствен интелект не са толкова ужасни, че да прекъснат целия филм - те са на екрана само за по няколко секунди, но изпъкват като недостатък в една очевидно не толкова високобюджетна продукция.

Което всъщност е основният въпрос относно използването на изкуствен интелект: Струва ли си едно бързо решение? Вероятно повечето филмови студия ще ви кажат, че не.