Един странен нов епизод на South Park започва да се носи из Twitter това лято. Обстановката и героите и гласовете им изглеждат познати, но нещо не е съвсем същото.

В епизода Ерик Картман е разочарован, че холивудските актьори са обявили стачка. Той създава deepfake приложение, което може да постави подобие на всеки актьор във всеки филм и заедно с приятел го представя на Марк Андреесен. Те също така се опитват да наемат Харисън Форд, Мерил Стрийп и Том Круз, само за да открият, че актьорите се отправят към Марс с Илон Мъск.

Мини-епизодът не е направен от създателите на South Park, а от компания, наречена Fable Simulation, която използва дългогодишния анимационен сериал, за да покаже новия си генеративен AI инструмент. Наречен Showrunner AI, той може да пише, режисира, редактира и озвучава епизоди само с малко подсказване.

Не е изненадващо, че демонстрацията на Showrunner AI предизвиква смесена реакция – тя излезе само няколко седмици след като Гилдията на актьорите и Гилдията на писателите в САЩ обявиха стачка, отчасти заради това как AI може да промени Холивуд.

Фалшивият епизод не е точно „забавен“ – нито пък си струва да бъде гледан, освен ако не се интересувате от технологиите на Fable. Въпреки това той представлява най-дълбоките страхове, които холивудските творци и широката общественост имат относно AI: че в близко бъдеще всички ще гледаме синтетични забавления, създадени възможно най-евтино от студиата и мрежите, написани от роботи и изиграни от компютърно генерирани копия на любими звезди - куха и ерзац версия на филмите, които обичахме, коментира Fast Company.

Fable обаче вижда нещата по различен начин. Компанията, която е набрала финансиране от Founders Fund и 8VC, се надява, че нейната марка персонализирано съдържание ще предложи на зрителите нов начин за ангажиране с телевизионни предавания.

Тази зима Fable планира да пусне анимационен сериал, генериран от AI, който е сатира на живота в Силициевата долина. Fable ще създаде първия сезон с помощта на AI. След това ще предаде шоуто на избрана група създатели, които ще използват инструмента Showrunner, за да разработят сезон 2. Оригиналните епизоди ще служат като данни за обучение. В крайна сметка генерирането на епизоди ще бъде отворено за зрителите, които ще могат да използват AI инструмента на Fable, за да проектират свои собствени сюжетни линии.

Основателят на компанията Едуард Саачи, вижда бъдеще, в което има вид „AI Netflix“, който позволява на зрителите да избират от набор от персонализирани епизоди на любимите си предавания. „Ще можете също така да говорите с телевизията да ви включи като персонаж в някой нов епизод“, казва Саачи, който основава Oculus, вече несъществуващо студио за VR съдържание, преди да създаде Fable през 2018 г.

Лице назаем: AI „изкупува“ визуални характеристики на стачкуващи актьориХоливудските протести и неочакваният съюз: Как компаниите за изкуствен интелект се обръщат към актьори

Пионерите в различни технологични разработки винаги гръмко рекламират как новите инструменти радикално ще трансформират нашия свят. Обикновено тази променяща света технология често се превръща в нещо интригуващо, но много различно от тези обещания. Пример за това са NFT. Обещанието (или заплахата) на генеративния AI напълно да преобърне начина, по който консумираме развлечения, изглежда също толкова пресилено.

„Почти всеки, който говори за това какво ще се случи в това пространство, не се замисля как хората всъщност консумират медии и какво искат“, казва пред Fast Company писателят и комик Адам Коновър, водещ на сериала на Netflix The G Word и член на борд на директорите на Гилдията на писателите (WGA). Въпреки че WGA договори защита от AI за сценаристите в новия си договор с Алианса на филмовите и телевизионни продуценти, Коновър не е много притеснен. „Може би ще има някакъв приятел, генериран от изкуствен интелект, който ще се показва в Twitch и хората ще го пускат във фонов режим, докато пишат домашните си“, казва той. „Това обаче няма да е конкуренция на филмите.“

Той описва кино изкуството така: „Искам да отида да седя на тъмно. Искам да гледам как най-готиния човек в света казва най-смешните неща на света и кара истински мотор. Това е, което хората искат.“

Най-голямата рекламна агенция в света залага всичко на изкуствения интелектНовата платформа на WPP позволява рекламните кампании бързо да се адаптират за различни държави, градове и канали

Наистина, докато Холивуд флиртува с възможностите на генеративния AI, най-окуражаващите разработки към момента е по-вероятно да помогнат на хората, отколкото да ги заменят.

Thank You for Not Answering на режисьора Пол Трило е мечтателен експериментален късометражен филм за копнежа и самотата – интерпретиран от AI. Трило доверява създаването на визуалните елементи за своя филм на инструмента Gen-2 на изследователската компания Runway, който генерира сюрреалистични изображения на мъж и жена. Придружаващият глас зад кадър, послание от мъж към отдавна изгубена любов, е направен с гласов AI от ElevenLabs.

Трило често работи с AI инструменти, за да създаде умопомрачителни визуални ефекти. Наскоро той режисира музикален видеоклип за френския продуцент Jacques, в който музикантът се разхожда из Лувъра, използвайки инструментите на Runway и Stable Diffusion.

Изкуственият интелект взриви мира в Холивуд Сценаристи и студия влязоха в остър спор относно правилата за използване на технологията в киното и телевизията

Екипите за визуални ефекти използват потенциала на AI, за да разширят възможностите за разказване на истории. VFX компанията Monsters Aliens Robots Zombies (MARZ), основана през 2018 г. и базирана в Торонто, е пионер в използването на генеративен AI за постигане на по-добри визуални ефекти за по-малко време и с по-малко разходи за студиата. Компанията движи безплътната ръка в Wednesday на Netflix, превръща Пол Бетани в андроида Vision за WandaVision на Marvel и премахва възрастта на злодея, изигран от Уилям Дефо, във филма на Marvel и Sony Spider-Man: No Way Home.

Въпреки че технологията спестява пари на студията, Лон Молнар, главен творчески директор на MARZ, не предвижда блокбъстърите да съкратят бюджетите си заради нея. „Това, което се случва, е, че публиката изисква повече спектакъл, нали? Когато Игра на тронове излезе, имаше летящи дракони, които изгарят села, пълни с хора. Преди нямахме това по телевизията. Сега, когато вече сме го гледали, всеки очаква да го има“, казва той за Fast Company и допълва, че сега вместо само два дракона, можете да имате 10 или 100.

Новите „Семейство Адамс“ разбиват в NetflixДосега Wednesday е привлякъл вниманието на зрителите за цели 341 млн. часа само през първата седмица след излъчване на пилотния епизод

AI може да направи блокбъстърите по-зрелищни, но нещата ще станат още по-интересни, когато по-малки шоута и инди режисьори се възползват от тези инструменти. MARZ вече работи с продуцираната от Тайка Уайтити и Джемейн Клемент вампирска комедия What We Do in the Shadows, за да създаде огромен трол за един от епизодите му. Такива добре изобразени същества обикновено се срещат във високобюджетни фантастични филми, но след още пет до 10 години, казва Молнар, по-ниско бюджетните филми и предавания ще имат лесен достъп до ефекти с качество на Marvel. С технологията, която „намалява стареенето“, сценаристите могат да създават по-амбициозни разкази, прескачащи във времето. Със способността ѝ да представя убедителни градски пейзажи, историческите драми могат да се разхождат далеч отвъд шепата изтъркани декори.

Номер 287 спечели наградата от $4,56 млн. в Squid Game: The ChallengeВъпреки че Squid Game: The Challenge не е въпрос на живот или смърт, сложните сцени и игри на риалити шоуто изглеждаха почти идентични с тези в сериала

На най-базово ниво генеративният AI може да направи нискобюджетните филми по-изпипани.

Трило отбелязва високата цена на връщане за повторно заснемане на сцена, за да сее подобри диалогова линия, да се поправи грешка в непрекъснатостта или да се вмъкне елемент, който в ретроспекция е от съществено значение за сюжета. „Нищо от това не може да се направи с ограничен бюджет. С AI обаче може да „генерирате видео модел базиран на всички кадри от вашата сцена и след това да генерирате нови снимки. Това ще пренапише правилата на постпродукцията“, казва Трило.

Има ползи и за разпространението на филмите. Най-новият AI инструмент на MARZ - LipDub.AI - подобрява дублирането на чужди езици чрез манипулиране на устата на актьора. Ако успеете да накарате герой на Marvel да изглежда като свободно говорещ мандарин, „този филм ще генерира повече приходи в Китай, защото изживяването при гледане е по-добро“, казва Джонатан Бронфман, главен изпълнителен директор на MARZ.

Тази технология, която се разработва от няколко различни компании, може също така да отвори вратата за филми и телевизионни предавания от други страни да пробият по-лесно на англоговорящия пазар. Netflix пожъна огромен успех с чуждоезични сериали като френския трилър Lupin и южнокорейския Squid Game, като много американци избират да гледат дублираната версия. С по-добър дублаж още повече американци могат да изберат тази опция, позволявайки режисьори от целия свят да намерят по-голяма публика в чужбина.

По-добри изображения, подобрени специални ефекти, по-ниски разходи за постпродукция, по-широко глобално разпространение - това не изглежда точно като най-лошите кошмари на сценаристите и актьорите. Дори Трило, който е толкова навътре в генеративните AI технологии, все още вярва, че най-добрите филми идват от нещо човешко: „Личният опит, който създава истински интересните истории.“