Испанската компания Deoleo, най-големият производител на зехтин в света, твърди, че отрасълът трябва да претърпи „дълбока трансформация“, тъй като се сблъсква с едно от най-трудните предизвикателства в историята си.

През последните месеци перфектната буря от климатични промени, рязко покачване на цените, високи лихвени проценти и силна инфлация се отрази на цялата верига за създаване на стойност на маслиновото масло, обяснява той, цитиран от CNBC.

Две последователни години на горещини в Испания ограничиха реколтата от маслини. Това доведе до безпрецедентно покачване на цените, което зашемети както потребителите, така и ветераните в бранша.

На Испания се падат над 40% от световното производство на маслиново масло, което я превръща в световен еталон за цените.

„Изправени сме пред един от най-трудните моменти в историята на сектора“, заяви Мигел Анхел Гусман, главен директор продажби в Deoleo. „Силната инфлация, заедно с високите лихвени проценти и неблагоприятните прогнози за реколтата (по отношение на количеството и качеството поради цикъла на засушаване) доведоха до значително увеличение на цените“, допълни той.

През януари цените на зехтина екстра върджин в Андалусия достигнаха рекордно високи стойности от 9,2 евро за килограм. Към 19 април те се търгуваха за около 7,8 евро според референтния индекс на Mintec, което е спад от около 8 евро в края на март. Цените се понижиха отчасти поради повишените оценки за производството и благоприятните дъждове през март и април.

Deoleo, производител на популярни марки като Bertolli и Carbonell, заяви, че е убеден, че настоящата ситуация е циклична и очаква да се върне към „по-разумни цени“, когато бъдещите добиви се нормализират. И все пак, въпреки че скорошните дъждове в Испания са „несъмнено положителна новина“, компанията е предпазлива по отношение на перспективите за цените на зехтина.

„Все още предстоят месеци, докато узнаем възможните обеми на реколтата от 2024/2025 г. и до този момент тези движения ще бъдат пунктоарни, а цените ще продължат да бъдат нестабилни“, заяви Гусман. „Междувременно секторът се нуждае от дълбока трансформация. Промени, които от Deoleo адресираме с твърд ангажимент към най-добрите практики относно устойчивостта, иновациите и качеството, с фокус върху потребителя.“, допълни той.

По-голямата част от световното предлагане на зехтин идва от Средиземноморието, като южноевропейските страни като Испания, Италия и Гърция са водещи производители на ценната стока.

Анализаторите на маслодайни култури предупреждават, че маслиновите дървета са „изключително“ уязвими към климатичната криза. Въпреки че те обикновено се справят с високи температури и са устойчиви на суша, последните условия са били прекалено тежки.

Deoleo заяви, че засушаванията и високите температури през критичните фази от развитието на маслиновите плодове през последните години са довели до сериозен недостиг на испанската реколта, а по-широкият сектор на маслиновото масло е „индустрия, засегната от високата нестабилност на цените при произхода“.

Дружеството заяви, че цените при произхода представляват до 80% от общите му разходи, като добави, че това е „ситуация, която трябва да решим, особено в контекст като настоящия“.

Запитан какво може да се направи, за да се защитят по-добре маслиновите дървета от екстремните климатични условия, Гусман отговори: „Секторът трябва да поеме юздите и всички участници да се трансформират, ако искаме да намалим нестабилността на цените и да увеличим тяхната предвидимост.“

Той добави: „Това ще бъде от ключово значение, за да се предотврати възможността външни фактори, които имат по-голямо или по-малко влияние върху търсенето и предлагането, да оказват толкова решаващо въздействие върху цената на продукта и съответно върху действията, които дружествата са принудени да предприемат, както и върху бъдещето на категорията.“