Вашите телефони, лаптопи и социални медии ще се променят, тъй като от днес мощните технологични гиганти - Alphabet, Amazon, Apple, Bytedance, Meta и Microsoft - трябва да се съобразят със Закона за цифровите пазари (DMA) на Европейския съюз.

Законът цели да стартира "основните" дигитални услуги, за да улесни достъпа на по-малките конкуренти до данни или да ги постави наравно с платформите на големите технологии, отбелязва Politico.

По-строги правила при таргетираните реклами

Технологичните компании вече трябва да искат съгласието на потребителите, за да споделят данни. Meta започна да въвежда изскачащи прозорци за Facebook и Instagram. Тя забави пускането в ЕС на своята социална медия Threads, тъй като първоначално изискваше от потребителите да се регистрират с вход от друга мрежа на компанията.

Google предлага на потребителите да изберат с кои услуги искат да споделят данните си - а те са много: Search, YouTube, Google Play, Chrome, Shopping и Maps.

Уеб гигантът предупреждава потребителите, че това може да не им хареса, тъй като преживяването ще бъде "по-малко персонализирано". Това означава, че различните платформи невинаги ще разполагат с лични данни, за да предоставят препоръките - и таргетираните реклами.

Избери си сам

Големите технологични компании също така ще трябва ясно да обозначават кои части от техния софтуер са част от собствената им система, като например приложенията Camera и Photos на Windows 11. Целта е да се даде възможност на потребителите да решат дали искат да запазят тези приложения или да изберат конкурентна услуга, която прави същото нещо.

Потребителите на Google Android и Apple iPhone ще могат да избират любимия си браузър от екран с опции, който да замени предоставените от компаниите търсачки по подразбиране.

В резултатите от търсенето на Google ще бъде добавено ново поле "въртележка" с реклами от сайтове за сравняване на цени, когато търсите хотел. Това имитира това, което европейските потребители вече виждат в Google Shopping, когато търсят даден продукт, като веднага получават снимки на подобни стоки, които биха искали да купят.

Новата функция е предложеният от Google начин за спазване на забраната на DMA за фаворизиране на собствени услуги. Миналия месец компанията започна да тества тези въртележки в Германия, Франция, Чехия и Великобритания.

Алтернативни магазини за приложения

Apple дълго време се противопоставяше на исканията на разработчиците на игри да могат да продават приложения в рамките на своята игрова вселена. Тя се позовава на сигурността, която може да предложи, когато има пълен контрол върху приложенията в своя App Store, тъй като неоторизираните апликации могат да бъдат вектор за киберпрестъпниците. Критиците твърдят, че Apple иска да запази строг контрол върху начина, по който печели пари от разработчиците, които разчитат на нейните устройства и софтуер, за да продават.

Но това се променя със заповедта на DMA, която разреши алтернативни магазини за приложения на iPhone.

Геймърите ще видят редица нови възможности. Microsoft работи по магазин за приложения за игри, в който ще бъдат поместени хитовете Call of Duty и Candy Crush. И други искат да се включат: Spotify, която вече води битка с технологичния гигант за условията в App Store, също обяви, че ще разработи свой собствен магазин за приложения, който ще бъде достъпен за продуктите на Apple.