Практиката е показала, че когато в Дубай решат да строят нещо, то със сигурност ще е огромно, скъпо и лъскаво. Такива са сградите, съоръженията, улиците. Защо да не е и летището? А защо да не е и най-важното, и най-натовареното в света?

Към тази цел са се устремили в Дубай, където в момента има две летища – Dubai International Airport (DXB) и Al Maktoum International Airport (DWC).

Първото вече е лидер по един показател – най-натовареното с международни полети летище в света. Това не означава, че през него годишно минават най-много пътници. Първи по този показател е аерогарата в Атланта с поток от над 93 млн. души. DBX обаче събира в себе си най-много международни полети.

В Дубай обаче не са доволни от сегашната ситуация. Те искат още и още. Плановете на емирството са там да се инвестират между 1.5 млрд. и 2.5 млрд. евро в следващите 5-7 години. След ремонти, обнояване и разширяване съоръжението трябва да може да поеме още повече пътници. Според ръководителя на дубайските авиолинии Пол Грифитс това означва около 120 млн. души годишно в бъдеще, пише Euronews.

Лукс в небето: Авиокомпания предлага полет до Малдивите в милионерски стилBeond предлага премиум салон с легнали седалки, които съчетават общи компоненти с автомобилите Ferrari

Случи ли се това, Дубай ще се концентрира върху другото си летище – DWC. Идеята е то пък да се превърне в най-голямата като площ аерогара. В момента това съоръжение може да се похвали със скромните 1.6 млн. пътници годишно. А властите искат броят им да скочи до 250 млн. в следващите трийсетина години.

„Ще трябва да положим повече усилия да увеличим съществуващия капацитет на летището. А след това ще трябва да работим здраво за наистина големия скок“, заяви наскоро Грифитс.

От биометрични тунели до летящи таксита – как се променят пътуванията ниКонцепции, които са като извадени от научнофантастични романи и филми, бързо си проправят път към масовия пазар

И в момента дубайските летища се справят прилично. Само през първата половина на 2023 г. през DBX са преминали 41.6 млн. души. Така е надхвърлен броят им от предпандемичната 2019 г. Очаква се общият брой на пътниците да достигне поне 85 млн. души на годишна база.

Плановете за ремонта му са допълнителни площи, още гишета за чекиране, зони за чакане, както и нови скенери, при които пътниците няма да бъдат карани да оставят течностите. Всичко трябва да става много по-бързо.

Освен това ще се обособят ресторанти и зони за хранене на терминалите.

Поглед в бъдещето: Ето как изглежда терминалът за въздушни таксита в Дубай

Колкото до другата аерогара – DWC – за нея отдавна има планове за огромната инвестиция от 30 млрд. евро. Първата фаза ще е разширяване на капацитета, за да се достигне рекордния брой от 130 млн. пътници годишно. Това означава, че летището ще се разпростира на около 56 кв. километра. В крайна сметка целта е това да се превърне в модерен транспортен хъб, където да се свързват вода, въздух и земя.

Освен милиардните инвестиции обаче тук има и друга доста висока цена, която трябва да се плати. Според различни оценки въглеродният отпечатък на тези летища ще бъде огромен. През 2019 г. при преминаването на над 83 млн. пътници през DBX са произведени над 16 млн. тона CO2. През същата година целият свят е произвел около 35 млрд. тона. Вижда се, че дубайското летище има немалък принос в това отношение. А когато бъде разширено, той със сигурност ще се увеличи.